Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Framtidens jobb med AI

kreativitet, innovation, entreprenörskap, team, vägledning

Människor ”i allmänhet” såväl som den akademiska världen har en pessimistisk bild av vad artificiell intelligens, AI, och andra tekniska innovationer kommer att innebära för jobb och arbetsmarknaden i stort. Men kommer det verkligen att bli så illa? Det tror inte författarna av boken The Work of the Future: Building Better Jobs in an Age of Intelligent Machines.

NY FORSKNING | Så bör ni marknadsföra gröna innovationer

Varför väljer man att förflytta sig med delade elsparkcyklar? För att det är praktiskt eller miljövänligt? Eller något helt annat? Lundaforskare avslöjar motiven bakom användandet och tipsar företag hur de kan marknadsföra gröna innovationer.

”Dags för en ny innovationsmyndighet”

Ingrid Pettersson, Joakim Appelquist och Charlotte Hall föreslår, i Forskningsfinansieringsutredningen, en ny innovationsmyndighet som effektivt ska stödja forskning och innovation av högsta kvalitet. I den här texten beskriver de varför och hur det ska ske.

Gröna initiativ och kompetensförsörjning är framtiden i turistbranschen

Turism- och besöksnäringen kämpar med personalbrist i efterdyningarna av pandemin. Samtidigt ställs allt högre krav på småföretagen att jobba med gröna initiativ. Under ett webbinarium 10 oktober, arrangerat av Esbri och Norrlandnavet, berättade tre forskare vid Luleå tekniska universitet om lösningar för branschens utmaningar.

FORSKNING | Komplementärernas tuffa tillvaro

Leverantörer, kunder och konkurrenter – det är självklara och välbeforskade aktörer i innovationsekosystemet. Men nu har tidigare Norsi-doktoranden Alexandra Elena Carst studerat en doldis i sammanhanget.

BOKTIPS | Frugal innovation

kreativitet, innovation, entreprenörskap, team, vägledning

Krusiduller och överkonstruktion är vanliga inslag till nya produkter och tjänster som tas fram och blir innovationer. Men tilläggen används sällan av konsumenten, utan är snarare avsedda att mata marknaden med ett ständigt flöde av ”innovationer” (tänk nya versioner av smartphones).  Frugal – eller sparsam, enkel – innovation innebär ett motsatt sätt att utveckla innovationer. […]

Sök

Arkiv