NY FORSKNING | Helhetsgrepp krävs för innovation i tillverkningsindustrin

Maria
Gustafsson
DELA
Tillverkningsföretag som vill hänga med i den digitala omställningen behöver vara flexibla, hållbara och anpassningsbara för att möta framtida utmaningar. Foto: Canva.

Det är bråda dagar för tillverkningsföretag som vill hänga med i den digitala utvecklingen. Nu har forskare tagit fram verktyg för att hjälpa företagen att navigera i omställningen.  

– Traditionellt har tillverkningsindustrin fokuserat på inkrementella förbättringar, alltså finjusteringar för att effektivisera en enskild process. Men digital transformation kräver radikala förändringar där hela affärsmodellen måste omstruktureras, säger Eleonora Boffa, KTH.

I hennes doktorsavhandling lyfter hon fram hur viktigt det är att se affärsmodellen som en helhet, och att inkludera flera perspektiv för att lyckas med långsiktiga förändringar. Hon har utvecklat ett ramverk som beskriver hur olika komponenter i en affärsmodell – som strategi, kundrelationer och värdeskapande till exempel – hänger ihop i transformationen. Ramverket fungerar som ett verktyg för företag att identifiera vilka förändringar som behövs i olika delar av affärsmodellen.

– Om du ändrar en komponent, som att införa molntjänster, påverkas hela strukturen. Det är avgörande att förstå dessa samband för att kunna fatta strategiska beslut, berättar Eleonora Boffa.

Från teori till praktiska lösningar

Tillverkningsindustrin står inför flera långsiktiga utmaningar, såsom hållbarhet, flexibilitet och agilitet. I avhandlingen ingår nio stycken tillverkningsföretag inom olika branscher i Sverige, som metallbearbetning, farmaceutik och gruvdrift.

Eleonora Boffa. Foto: Privat.

– Jag blev förvånad över att många företag – och till och med forskningen i sig – saknar ett holistiskt perspektiv på affärsmodellsinnovation. Ofta fokuserar man bara på enskilda delar, som teknik eller resurser, snarare än att se hela bilden.

Ramverket kan med fördel användas i praktiken, till exempel i workshops där olika funktioner inom ett företag samlas.

– Vi testade detta med ett av företagen i vår studie. Genom att involvera experter från olika områden kunde vi identifiera utmaningar och möjliga lösningar på ett strukturerat sätt, förklarar Eleonora Boffa.

Samarbete är framtiden

Digital transformation är en komplex process som kräver samarbete mellan olika delar av organisationen. Det räcker inte att bara fokusera på tekniken. Företag måste också inkludera strategi, operativa processer och kundperspektiv för att nå framgång.

– Det handlar om att bygga en organisation som är flexibel, hållbar och anpassningsbar för framtida utmaningar. Utan en holistisk metod riskerar företag att med misslyckas med sin omställning, säger Eleonora Boffa.

Kontakta eleonora1991boffa@gmail.com

Mer om avhandlingen
Eleonora Boffa disputerade nyligen vid KTH med avhandlingen Characterisation of the digital transformation in manufacturing: A holistic Business model framework.

Läs också:
Samarbete nyckeln för en hållbar tillverkningsindustri
Ökad import minskar innovationsviljan
Digital innovation kastar om inköpsprocessen

21

DELA