NY FORSKNING | Crowdfunding jämnar ut spelplanen för entreprenörskvinnor

Maria
Gustafsson
DELA
Händer som lägger pengar i spargris.
Alternativa finansieringskällor kan fungera som språngbräda till mer traditionellt kapital. Foto: Canva/Luleå tekniska universitet.

Till skillnad från traditionell finansiering missgynnas inte kvinnor när de söker kapital via crowdfunding. Det kan ge fler gröna innovationer på marknaden.

Att kvinnor möter större hinder än män när de söker kapital till sina företag är väl belagt i forskningen. Banker, riskkapitalbolag och affärsänglar tenderar att ställa högre krav på kvinnor som är entreprenörer, ifrågasätta deras drivkraft och bedöma projekten som mindre lönsamma – trots att dessa antaganden inte stöds av fakta.

– Det finns en intern bias hos traditionella finansiärer. Kvinnor anses inte verka i tillräckligt lönsamma branscher eller ha samma vilja att satsa på sitt företag. Men tidigare forskning har visat att det faktiskt inte stämmer när man tittar på siffrorna, säger Victoria Eriksson vid Luleå tekniska universitet.

Hon har i sin doktorsavhandling studerat hur entreprenörer som driver miljö- och klimatprojekt lyckas med crowdfunding. Ett viktigt fokus har varit könsaspekten.

Crowdfunding bryter mönstret

– På ett generellt plan ser vi ingen skillnad mellan mäns och kvinnors möjlighet att få sina projekt finansierade via crowdfunding. Och det tycker jag är väldigt viktigt, med tanke på att vi ser de problemen i traditionella finansieringsformer många gånger.

Det betyder att crowdfunding kan jämna ut spelplanen för entreprenörer som annars riskerar att inte få sina idéer prövade på marknaden.

Kraven kan vara högre för kvinnor

Samtidigt visar resultaten att kön ändå spelar roll i vissa situationer. Framför allt när det gäller vilken typ av legitimitet en entreprenör kan visa upp.

– Vi ser att manliga finansiärer blir mer känsliga för om kvinnor som är projektägare har ett starkt nätverk. I vårt exempel handlade det om samarbete med bilindustrin. Om kvinnan hade ett sådant upparbetat samarbete ökade viljan att finansiera hennes projekt. Om det saknades ett starkt nätverk, bedömdes projektet hårdare än motsvarande projekt som drevs av en man, berättar Victoria Eriksson.

Det innebär att även om kvinnor inte missgynnas generellt i crowdfunding, kan de ändå möta subtila hinder.

En språngbräda till nästa steg

Trots dessa nyanser ser Victoria Eriksson stor potential i crowdfunding som alternativ finansieringskälla – inte minst för entreprenörer som vill driva gröna innovationer.

– Crowdfunding kan hjälpa kvinnor att förverkliga sina idéer, och samtidigt ge dem bevis på att tekniken eller projektet faktiskt efterfrågas. Det kan stärka möjligheterna att få kapital från traditionella finansieringskällor i ett nästa steg.

– För samhället i stort kan det betyda att fler hållbarhetsprojekt faktiskt blir verklighet.

Kontakta victoria.eriksson@associated.ltu.se

Mer om avhandlingen
Victoria Eriksson disputerar den 17 oktober vid Luleå tekniska universitet med avhandlingen A Penny for the Environment: Perceptions, Signalling and Bias in Crowdfunding.

Läs mer:
Så minskar du osäkerheten vid gräsrotsfinansiering – expertens 3 tips
Forskarens 5 bästa råd för att lyckas med crowdfunding
Crowdfunding: De är typerna som investerar i din idé

10

DELA