Matiga erbjudanden lockar turist
- Publicerad: 8 feb 2016,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 8 feb 2016,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2015:
På semestern vill vi äta gott, och för många turister är maten en viktig del av upplevelsen. Men hur kan små, lantliga restauranger på turistdestinationer förbättra sina erbjudanden? Lotte Wellton, doktorand i måltidskunskap, använder etnografiska metoder för att söka svar på frågan. Hon har lagt fram licentiatuppsatsen Improved Meal Offerings in Tourist Destinations Provided by Professional Practitioners vid Örebro universitet. Via intervjuer, besök och inte minst praktiska arbetsinsatser på fältet, har hon studerat hur elva svenska, småskaliga restauratörer planerar och organiserar. Wellton konstaterar att det finns utrymme för förbättringar när det gäller att möta efterfrågan, uppnå ett jämnare gästflöde och säkra inkomster. Hon föreslår bland annat en formalisering av arbetsplatserna, i syfte att öka professionaliteten. Satsningar på ledarskap kan få säsongsanställd personal att vilja återvända. Och samarbeten med andra företagare på orten kan öka inslaget av lokala råvaror, och bidra till mer attraktiva måltidserbjudanden.
Kontakta lotte.wellton@oru.se———–