Få intraprenöriella projekt överlever

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:

Ungefär 20-30 procent av de entreprenöriella projekt som lanseras i stora företag överlever. Resten läggs ned eller försvinner på andra sätt. Många påtänkta projekt ser aldrig ens dagens ljus. En ny avhandling söker förklaringar till detta.

I avhandlingen When Ideas Meet Organizations – The survival of entrepreneurial ventures inside the established firm, har Christian Czernich undersökt 88 projekt i 26 stora multinationella svenska företag. Avhandlingen, som har lagts fram vid Handelshögskolan i Stockholm, vill förklara varför bara en liten del av dem överlever.

– Ofta är det bara en tidsfråga. Projekten kanske lyckas överleva ett antal år, men sedan försvinner de ändå på det ena eller andra sättet. Antingen genom att de läggs ned, eller genom att de knoppas av, säger ekonomie doktor Christian Czernich, i dag anställd på investmentbanken CA-IB i Wien.

Ungefär hälften av de projekt som Czernich studerade var fortfarande aktiva inom sina företag när undersökningen avslutades. I samtliga fall handlar det om rent intraprenörskap, alltså entreprenöriella projekt som initieras inifrån företaget.

För att få en förklaring till vilka projekt som har en chans att överleva har Czernich ställt tre frågor: Hur väl passar projektet in i företaget – kan man använda de resurser som redan finns inom företaget för att driva projektet? Hur bra går företaget under projektets gång? Och vilken ställning, samt vilka nätverk, har projektledaren inom företaget?

Resultat påverkar mest

Undersökningen visar att moderföretagets prestation under projektets gång i hög grad påverkar hur projektet hanteras. Om företaget visar ett bra resultat är det mer benäget att stödja, och framför allt att inte lägga ned, projekt. Om företaget tvärtom går dåligt, läggs projekt ofta ned.

– Det här kan kännas naturligt, men teorin säger att om ett företag går dåligt så ska risktagandet öka, eftersom företaget då borde vara mer benäget att satsa. Mina resultat visar alltså att företaget agerar tvärtom. Följaktligen är timingen mycket viktig för att intraprenörskap ska lyckas. Det här är ett ganska kortsiktigt synsätt som motverkar entreprenörskap inom stora företag.

Avhandlingen visar också att ju mer interna resurser som kan användas till projektet, desto större chans är det att projektet överlever. Projektledarens nätverk hade däremot ingen som helst påverkan på projektets överlevnad.

Alltför entreprenöriellt

Den allmänna uppfattningen är att många stora företag är motsträviga när det gäller den här typen av projekt, och att det vore önskvärt att de vågade satsa mer. Men Czernich menar istället att en del företag satsar för mycket på entreprenöriella idéer, speciellt när de går med vinst.

– Jag håller med om att det är både roligt och viktigt med intraprenörskap, men man får inte överskatta värdet av de här riskfyllda projekten. En viktig regel i VC-branschen är att bara ett av tio nya företag faktiskt blir framgångsrika. Det skulle vara värdefullt om också stora företag förstod och accepterade den regeln, konstaterar Christian Czernich.

För mer info: christian.czernich@ca-ib.com———–

1438

DELA