Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

ÅSIKTEN | ”Omställningen kräver ett effektivt innovationsarbete”

Sverige och Europa står inför flera stora utmaningar: Klimatomställningen till ett fossilfritt samhälle brådskar, digitaliseringen skapar utmaningar och möjligheter och behovet av snabb kompetensomställning i stora delar av arbetskraften växer. Forskning och innovation kan bidra till vår förmåga att hantera utmaningarna – men då måste vi se till att nya lösningar också implementeras. Till skillnad […]

TEMA: UTBILDNINGAR I ENTREPRENÖRSKAP | Låt studenterna sköta kommersialiseringen

Studenter kan bidra till kommersialiseringen av svensk forskning. På entreprenörskapsutbildningar knyts viktiga kontakter mellan forskare, studenter och alumner med koppling till näringslivet, visar Eva Berggren i sin avhandling. I debatten om kommersialisering av forskningsresultat uttrycks ofta en besvikelse: Vi borde få ut mer. Men vägen till nyttiggörande kan se olika ut. Entreprenörskapsstudenter har stor potential, […]

TEMA: UTBILDNINGAR I ENTREPRENÖRSKAP | ”Samma meny överallt”

Utbildningsprogram för entreprenörskap genomförs på ett standardiserat sätt över hela världen. Situationen beskrivs ibland som en McDonaldisering av utbildningen. Chalmersforskaren Martin Lackéus vill skapa diskussion om det begränsade utbud av aktiviteter som finns att tillgå för undervisning i entreprenörskap i skolan. Han drar paralleller till hamburgerkedjan McDonalds som erbjuder samma meny överallt. Lackéus vill att […]

TEMA: UTBILDNINGAR I ENTREPRENÖRSKAP | Framtidens superkrafter finns bland entreprenörerna

Framtidens arbetsmarknad behöver folk som kan hantera osäkerhet, lösa komplexa problem och driva förändring. Det behövs helt enkelt fler entreprenörer. Här kan du läsa tre artiklar på temat utbildningar i entreprenörskap. God läsning! Entreprenörskap är en nödvändig förmåga på dagens arbetsmarknad, menar Gustav Hägg och Mats Westerberg. Eva Berggren anser att vi ska låta studenterna […]

NY RAPPORT: Så får vi ett hållbart ekosystem runt entreprenörer

Ett ekonomiskt hållbart företag är inte per automatik socialt och miljömässigt hållbart. Men en ny modell är nu framtagen för att göra den kopplingen enklare. I entreprenöriella ekosystem ingår en lång rad aktörer och aktiviteter – entreprenörer, investerare, acceleratorer, kontorskollektiv, rådgivare, nätverksträffar, storföretag och konferenser. Ekosystemet underlättar för nya företag och snabbväxande företag som vill […]

FORSKNINGSSTÖD: Intraprenörskap före och efter pandemin – hur ser det ut?

Chefer och mellanchefer står traditionellt för förnyelse i organisationer. Men en omtumlande pandemi kan mycket väl ha kastat om rollerna. Katarina Blomkvist ska jämföra intraprenörskap före och efter pandemin. Intraprenörskap handlar om förnyelse som skapar ett värde i etablerade organisationer och företag. Till exempel grön förnyelse, alltså omställning mot en mer hållbar produktion. Men det […]

Rätt designbeslut leder till hållbara produkter

Produktutveckling spelar en nyckelroll i samhällets övergång till hållbarhet. Tidiga designbeslut är viktiga i den processen och ger det mest hållbara resultatet. Fokus ligger ofta på ekologisk hållbarhet, däremot lyfts den sociala hållbarhetsaspekten inte fram så ofta. Det visar forskning från Blekinge tekniska högskola. – När företag arbetar med social hållbarhet görs insatserna främst för […]

FORSKNINGSSTÖD: Hur ska komplexa innovationer inom AI stöttas?

Hur ska ett ekosystem agera för att skapa rätt förutsättningar för komplexa innovationer inom AI? Det ska Umeåforskaren Sujith Nair studera de närmaste tre åren och vi har ställt några frågor till honom. Vilken forskning kommer ni att bedriva inom projektet? – Vi kommer att studera hur komplexa innovationer växer fram och utvecklas tillsammans med […]

Så blir företag cirkulära

Många företag vill få sin affär mer cirkulär. Men hur gör man? Att ta fram en produkts kostnader över hela livscykeln är ett bra startskott, visar ny forskning. Att hyra ut ett reklamtält i stället för att sälja det till kunder som slänger det på tippen efter företagseventet. Eller att byta ut enbart den trasiga […]

Sök

Arkiv