Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

BOKTIPS: Forskaren om innovationsfluff – ”Fräsiga slogans hindrar riktig innovation”

Innovation har bidragit stort till vårt rika och välmående land. Men innovation är i dag ett modeord som många ser som den snabba lösningen på de flesta samhällsproblem. Det får privata såväl som offentliga aktörer att öppna plånboken för dyra marknadsförings-insatser som sällan leder till – just det, innovation. Det menar sociologen Olof Hallonsten, Lunds […]

NY FORSKNING | Forskarens råd för att få fart på cirkulära ekonomin

Allt fler företag vill satsa på resursminskning, återanvändning och återvinning. Men det är ingen enkel övergång. KTH-forskare berättar nu om åtgärderna som krävs för en starkare cirkulär ekonomi. Elektrifierade lastbilar, kaffebryggare, kläder och skyltar. Det är exempel på produkter som ingår i Daniel Berlins doktorsavhandling om försörjningsnätverk i en cirkulär ekonomi. – I en business-to-business-kontext […]

Tekniken sänker tröskeln till entreprenörskap – men hur lyckas man?

Så gott som alla småföretag idag behöver ha digital kunskap för att lyckas lansera produkter/tjänster, generera intäkter, minska kostnader, hitta nya kunder och växa. Men vilka är de viktigaste färdigheterna för entreprenörer i en digital värld? Hur förändrar digitaliseringen produktdesign och kommunikation med kunderna? Och hur kan småföretag i icke-digitala branscher övervinna den digitala klyftan? […]

Skapa luft i kalendern – oplanerat arbete driver innovation

En maskin går sönder, någon ber dig att titta på en grej ”lite snabbt bara”, och sen en plötslig konflikt på teknikavdelningen. Ja, ledares vardag är full av oplanerat arbete – och det är toppen för företagets innovationsförmåga. – Över 60 procent av ledarnas aktiviteter under dagen är kortare än tre minuter. Hälften av arbetstiden […]

NY FORSKNING | Så får du medarbetarna att tala gott om företaget

Vi pratar med vänner om hur vi har det på jobbet. Och finns det en tydlig (positiv) kärna att berätta stärker det företagets image. Forskaren Anna Näppä ger tips till småföretagare som vill bygga sitt arbetsgivarvarumärke. Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke, kan man tro bara är något för större företag att ägna sig åt. Men ny […]

NY FORSKNING | Entreprenöriella lantbrukare mer nöjda med inkomsten

De lantbruksföretagare med en entreprenöriellt orienterad tillväxtstrategi, EO, är mer nöjda med inkomsten än de lantbruksföretagarna som inte har det. Å andra sidan skapar EO-strategin mindre tid till andra, kanske viktigare, delar av livet. Det menar Georgios Miaris, nydisputerad vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Beskriv, vad är EO? – En entreprenöriellt orienterad strategi innebär att företagaren är […]

10 mest lästa artiklarna 2023

Heta åsikter, affärsänglar med högt IQ och experttips i ekonomiskt svåra tider. Här är årets 10 mest lästa artiklar på esbri.se. ÅSIKTEN | ”Traditionella mönster återupprepar sig i Sveriges allra nyaste innovationssatsning” med replik från myndigheterna och slutreplik NY AVHANDLING | Det visste du inte om affärsänglar DEBATT | Det är dags att innovationsforskningen växer […]

NY FORSKNING | Jantelagen påverkar råden till lantbrukare

Konkurrensen inom lantbruket ökar och värdefulla råd kan ha stor betydelse för en lantbruksföretagares prestation. Men färsk forskning visar att rådgivare som styrs av Jantelagen tonar ner sina entreprenöriella råd till lantbrukare. Under 1980-talet fanns det 120 000 lantbruk i Sverige. I dag är den siffran hälften, men antalet djur och areal är detsamma. – […]

Sök

Arkiv