Zooma ut – och innovera mera

Hanna
Andersson
DELA
Sam Tavassoli har doktorerat på Blekinge tekniska högskola med avhandlingen Determinants and Effects of Innovation. Context Matters.

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2014:

Var ett företag befinner sig betyder mer än vi kanske tänker oss. Inte bara geografiskt, utan också var i livscykeln. För att öka innovationskraften behöver man precisera både företagets och branschens utveckling.
– Många företag är så upptagna med sin egen verksamhet att de glömmer att zooma ut och se det större perspektivet, säger Sam Tavassoli.

Sam Tavassoli forskar om hur sammanhanget påverkar företags innovationskraft. Han menar att alla branscher befinner sig i olika faser, vare sig det handlar om en tillväxtindustri, en mogen industri eller en som håller på att avvecklas.

– För att förstå hur företag lyckas få fram innovationer behöver vi förstå att innovation alltid sker i ett specifikt sammanhang. Det är aldrig ett isolerat fenomen.

Faktorer som avgör innovation är exempelvis investeringar i de anställdas utbildning, företagets storlek och dess humankapital.

– Men faktorerna är olika viktiga i olika stadier. I växande eller redan utvecklade branscher är företagens storlek den allra viktigaste faktorn för innovation. Det beror på att utvecklade branscher är kapitalstarka. Då måste man vara stor för att överleva och generera innovationer.

– För företag i växande branscher är storlek inte lika viktigt. Då handlar det mer om investeringar inom FoU och vidareutbildning för de anställda. För företag i nedgående branscher, som pappersindustrin, är inga av de här faktorerna avgörande. Där är det i stället viktigt att det finns en länk till externa marknader, genom exempelvis export eller import.

Var i livscykeln hela branschen befinner sig spelar alltså roll för innovationsmöjligheterna. Därför blir Tavassolis råd till företag att blicka utåt och identifiera var deras bransch befinner sig mognadsmässigt, och sedan justera sin innovationsplan efter det.

– Det finns inte ett recept som passar alla. Man kan inte säga att FoU-investeringar alltid är det bästa för att öka innovationen, säger Sam Tavassoli.

Han har också studerat hur geografin påverkar företagets innovationskraft.

– Varje region har sina förutsättningar som på olika sätt påverkar innovationen. För att förbättra innovationsresultatet i en region måste det genereras kunskap på platsen. Men man behöver även låna in kunskap utifrån.

Regionen behöver helt enkelt ha både intern och extern kunskapsinhämtning. Investeringar i FoU gynnar regionen, men Tavassoli visar att regioner som har högre ”relativ variation” producerar fler innovationer. Relativ variation betyder att regionen består av sektorer som är lagom olika och som därför kan befrukta varandra på ett bra sätt. Det genererar kunskapsutbyte mellan företagen, och gynnar alla företag i regionen. Om däremot alla omkringliggande företag kan precis samma sak, lär sig företagen inte av varandra. Samma sak gäller när omkringliggande företag har en helt annan kunskapsbas.

– En hög relativ variation är speciellt viktig för små företag. De har lägre kapacitet att själva investera i forskning. Om de är omgivna av företag inom liknande verksamheter spiller kunskapen över. De mindre företagen kan då utvecklas, utan att själva göra investeringar.

Tavassoli menar att det bästa sättet att öka innovationen är att investera i branscher liknande de som redan finns i regionen.

– Lyckas politikerna med det garanterar min forskning i princip att innovationen kommer att öka.

Men det handlar inte bara om att ösa in pengar för att öka innovationen. För företag som vill nå ut på exportmarknader spelar det ingen roll hur mycket man satsar på FoU, utbildning till anställda eller en förnyad maskinpark. De måste försäkra sig om att en del av investeringarna i innovationer ger avkastning. Det i sin tur kan leda till högre export.

Ett annat, allt viktigare, sammanhang att finnas med i är företagskluster. Många policymakare ser kluster som regionernas allra bästa vän, och de vill gärna att alla kluster följer samma checklista. Men Tavassoli menar att de bör ta med i beräkningen var i livscykeln klustret befinner sig.

Även kluster går nämligen igenom olika faser: uppstart, mognad, nedgång, kanske också återfödelse om de börjar växa igen, och slutligen avslut. Klustrets framgångsfaktorer varierar beroende på var i livscykeln det befinner sig. Man måste redan från början ha en klar vision av framtiden, men klustrets varumärke är bara betydelsefullt senare i utvecklingen.

– Innovation är alltid viktigt, men det är lite viktigare i expansionsfasen eftersom det hjälper klustret att växa. Det är också viktigare att ha en stark aktör med i början av verksamheten, som ett universitet eller ett storföretag, som kan bidra med exempelvis kunskap. Senare i utvecklingen har en stark aktör mindre betydelse.

– Varje företag som verkar i ett kluster borde titta på var i livscykeln klustret befinner sig. Genom kunskap om detta kan vi bättre spara på våra resurser, konstaterar Sam Tavassoli.

Kontakta sam.tavassoli@bth.se

4 Frågor för din innovationsplan

• I vilken utvecklingsfas befinner sig företaget?
• I vilken utvecklingsfas befinner sig branschen?
• Hur ser regionens förutsättningar för innovation ut?
• Om du verkar i ett kluster – var i livscykeln befinner sig klustret?———–

2971

DELA