Småföretag organiserar traditionellt
- Publicerad: 17 jan 2005,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 jan 2005,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2004:
Det utvecklas ständigt nya organisationsmetoder som sägs vara revolutionerande för företagen. Men är de egentligen så nydanande? Inte enligt Lena Rantakyrö. Hon har undersökt hur småföretagen ställer sig till de nya organisationskoncepten.
Doktorsavhandlingen Still Searching the Best Way… A multiple-case study in small industrial organisations består av sju artiklar som kretsar kring ämnet organisation och småföretagande. Den har lagts fram av Lena Rantakyrö på Institutionen för arbetsvetenskap, Luleå tekniska universitet.
Huvudstudien är en jämförelse mellan 12 småföretag i Sverige och 13 i USA. Frågeställningen är om de har tagit till sig nya organisationskoncept som TQM, TBM, BPR och andra trebokstavsförkortningar. Om inte, hur gör de istället?
Traditionellt i både Sverige och USA
Företagen som Rantakyrö har studerat är alla små metallverkstäder med färre än 50 anställda. Hon har undersökt tre aspekter av organiserande: flexibilitet, lärande och ledningsfunktioner. Det visade sig inte vara någon större skillnad mellan de amerikanska och de svenska företagen som ingick i studien. Varken i USA eller Sverige verkar småföretagen ha tagit till sig de nya organisationskoncepten.
– Det här förvånade mig något. De flesta av de nya organisationsidéerna utvecklades i USA och har funnits längre där. Därför borde de egentligen vara mer implementerade där, säger Lena Rantakyrö, filosofie doktor i arbetsvetenskap.
Småföretagen lägger alltså inte ner kraft och energi på att söka nya organisationsformer. De koncentrerar sig istället på produktionen och är ganska traditionellt organiserade.
– Jag är inte säker på att det skulle vara bättre för småföretagen att tillämpa nya organisationskoncept. De växer och utvecklas trots att de inte anammar de nyaste idéerna. De företag jag har tittat på har funnits i många generationer och många av dem har också vuxit, även om det inte skett i så snabb takt.
Företagen i studien är inte underutvecklade teknologiskt. De är inte heller mindre flexibla än företag som tillämpar nya organisationsidéer.
– Det är lite av en paradox. Den inre stabiliteten hos de här företagen är det som skapar flexibilitet ut mot marknaden. En stark chef gör till exempel att kunderna får en beslutsfattande person att förhandla med. Det förenklar givetvis.
Små tar stor risk
Små tillverkningsföretag är ofta underleverantörer till större industrier. För att de större företagen ska kunna tillämpa idéer som fnuttjust in timefnutt, måste de små företagen ha något som Lena Rantakyrö kallar för fnuttjust in case-strategifnutt. De måste ligga på stora lager för att kunna tillgodose storföretagens krav.
– Det innebär också att de små företagen ofta tar större risk, trots att de troligen har sämre förutsättning att bära risk. De har korta kontrakt, och vet inte när de ska leverera förrän i sista minuten. Att de kan leverera snabbt är också en del i flexibiliteten.
Lena Rantakyrö ställer sig frågan om de nya organisationskoncepten innehåller så många revolutionerande idéer. Att vi skulle vara inne i ett nytt organisationsparadigm tycker hon är att ta i.
– De nya organisationskoncepten har egentligen inte så mycket nytt att komma med. De har många drag som är gemensamma med traditionella koncept som taylorismen. Det är lite som att förpacka gamla idéer i en ny kartong.
För mer info: lena.rantakyro@ltu.se———–