Pengar viktigaste resursen för nya teknikföretag
- Publicerad: 21 sep 2012,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 21 sep 2012,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2012:
Ny teknik kan påverka hela samhället och vara drivande för den ekonomiska utvecklingen i en region eller ett land. Men hur växer egentligen nya teknikföretag? Är alla så lyckade som vi ibland lockas att tro? Finansiering är ofta avgörande för framgång.
Heikki Rannikko har undersökt hur nystartade teknikföretag växer i Finland. Han har identifierat verksamheterna genom nationell statistik och sedan studerat de enskilda företagen. Grunden för studien är 2 830 teknikföretag som startades i Finland åren 2002-2008. Rannikko finner att utvecklingen generellt är stabil och till synes okänslig för om företagen har startats i en högkonjunktur eller inte. Men bara en minoritet av företagen växte.
– 30 procent av företagen växte, 30 procent blev i stället mindre. Det var samma sak varje år, säger Heikki Rannikko.
Det var inte alltid samma företag som växte. Fyra procent av företagen i studien var vad man kan kalla gaseller, med minst 30 procents tillväxt om året i minst tre år. För de flesta andra var jämn tillväxt ovanlig.
– Nystartade teknikföretag har en ganska slumpmässig utveckling. Det är svårt att förutsäga hur nästa år ser ut.
Statistiken visar att vinnarna bland de helt nystartade företagen inte ligger speciellt långt över medelvärdet när det gäller vinst och antal anställda. Efter några år däremot visar ett fåtal företag en starkt stegrande tillväxt. Ju fler år ett nytt framgångsrikt teknikföretag får utvecklas, desto mer drar det ifrån genomsnittet.
Ny teknik är alltså inte nödvändigtvis något man uppfinner och säljer för miljoner nästa dag.
– Teknikutveckling kan ta lång tid, konstaterar Rannikko.
Många av de företag som ingår i studien har startats av entreprenörer som drivs av övertygelsen om att de har utvecklat ett teknologiskt övertag. Att de har kommit på en revolutionerande teknik som efter en viss tid kan säljas till ett större företag.
– Uppfinnartypens firma växer sakta. Sedan kommer någon som förstår sig på verksamheten och köper upp den.
Som exempel nämner Heikki Rannikko nyhetssajten Ampparit.com som började som ett projekt av några studenter i östra Finland för över tio år sedan. Grunden var en algoritm för att leta upp och samla nyheter på nätet. Efter ett tiotal år är den nu en av de populäraste nyhetssajterna i Finland, och företaget har sålts av de lokala investerarna till ett stort förlag.
– Det är bra att det finns uppfinnartyper. När man inte begränsas av till exempel existerande kunder eller rutiner, utan kan utveckla från grunden, kan verkliga framgångshistorier uppstå.
Heikki Rannikkos forskning visar att ingen resurs är så starkt förknippad med snabb tillväxt som tillgång till finansiering. Distributionskanaler, kompetent personal och annat som hör till den löpande verksamheten är alltså inte lika viktigt som möjligheten att kunna köpa allt man behöver genom lån eller annan finansiering. Det är svårare för unga entreprenörer, med mindre erfarenhet av att driva företag, att skaffa kapital. Pengar kommer gärna till den som redan har dem.
– Det är precis det som är problemet! Unga teknologstudenter kan ha en idé men kanske inte släktingar och vänner som kan hjälpa dem finansiellt. På Aalto-universitetet försöker vi göra det lättare för unga företagare att kommersialisera idéer på olika sätt, genom till exempel licenstillverkning.
Det studien inte gjort, och som kunde vara intressant att vidareutveckla enligt Rannikko, är att jämföra med hur det ser ut i andra länder. I framtida studier vill han även lägga mer vikt vid företagens storlek, geografisk fördelning och förändringar över tid.
– Vi fortsätter att undersöka och spåra de här företagens framgång på många olika sätt. Geografiska skillnader är intressanta, men vi använder också en industrilins för att samla data om olika typer av teknikföretag, säger Heikki Rannikko.
Kontakta heikki.rannikko@aalto.fi
Teknikföretagen i studien:
– Värderar tillväxt högre än lönsamhet och långsiktig hållbarhet.
– Litar på att den egna unika, nya tekniken är nyckeln till framgång.
– Tror på tillväxt för egen del, oavsett konjunktur och konkurrens.
– Tycker att det är viktigt att satsa på nyutvecklade produkter.
– Ser omvärlden som osäker och föränderlig, men med få konkurrenter.
– Satsar först på ökad försäljning, sedan på att anställa fler personer.———–