NY STUDIE | Sociala värden hotas när de pressas mot marknaden
- Publicerad: 6 dec 2022,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 6 dec 2022,
- 3:44 e m
Sociala företag drivs av människor som vill bidra till samhället – utan egenintresse eller motiv. Men vad händer med de sociala värdena när de måste verka i en alltmer marknadsorienterad kontext?
Sociala företag skapar värde genom social innovation, som bygger på tre principer; tillgodose ett socialt behov eller ta itu med ett socialt problem, att skapa nya former av sociala relationer och att möjliggöra kollektivt inflytande för att förändra och omforma institutionella strukturer.
– Sociala relationer är alltså grundläggande för att skapa socialt värde, säger Paola Raffaelli, forskare vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, Lunds universitet.
Hon har studerat vilken roll sociala relationer spelar för den här typen av företag när deras värden prövas i en alltmer marknadiserad kontext. Täta och goda relationer mellan organisationsledare, anställda, kunder och andra mottagare är avgörande för att lyckas behålla och prioritera sociala frågor när marknadstrycket ökar.
– De sociala värdena hotas när företagen pressas mot marknaden. Det är viktigt att prioritera medarbetarnas, kundernas och samhällets engagemang för att uppnå och upprätthålla social omvandling.
– Sociala entreprenörer som drivs bort från sina värdegrunder mot ett fokus på monetära belöningar alieneras eftersom ekonomiska motiv står i kontrast till de grundläggande målen för socialt företagande, säger Paola Raffaelli.
Kontakta paola.raffaelli@fek.lu.se
Mer om studien
Artikeln heter The interconnected influences of institutional and social embeddedness on processes of social innovation: A Polanyian perspective och är publicerad i vetenskapstidskriften Entrepreneurship and Regional Development. Studien är genomförd av Paola Raffaelli, Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet och Vicky Nowak, Manchester Metropolitan University. Till artikeln.