IT-branschen har sin egen logik
- Publicerad: 3 okt 1998,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 3 okt 1998,
- 3:32 e m
Följande text publicerades i temat fnuttInnovationfnutt i Entré nr 3, 1998:
Den snabbväxande IT-branschen följer en särskild innovationslogik som premierar litenhet och snabbhet. Samtidigt ger den extrema vinstmarginaler.
Våra traditionella ekonomiska modeller kan inre spegla innovationsarbetet i de mest dynamiska företagen, menar Kathleen M. Eisenhardt, professor vid Stanford University.
Snabbare produktutveckling inte bara ökar intäkterna och minskar kostnaderna för företaget – det skapar också den organisatoriska flexibilitet som krävs för att klara av en marknad i ständig förändring. Kathleen Eisenhardts råd till världens företagsledare är kristallklart: skruva upp tempot i produktutveckling och forskning.
– När det gäller komplexa produkter på stabila marknader så är strategin att minska tiderna till exempel genom att försöka få de olika stegen i produktutvecklingsprocessen att överlappa varandra, säger Kathleen Eisenhardt.
Men detta linjära tänkande fungerar sämre för företag på dynamiska marknader till exempel Internet.
– Här arbetar de framgångsrika företagen med att ta fram många olika prototyper samtidigt och använder sig av tvärfunktionella arbetsteam. Det finns ingen långsiktig planering utan istället använder de sig av korta milstolpar, kanske bara två till tre veckor fram i tiden, säger Kathleen Eisenhardt.
Hon ger också förslag på vad som kan snabba på produktutvecklingsarbetet: tätare milstolpar, fler tester, bonusprogram för projekt som håller tiden, multifunktionella team, mer planering före projektstart och fler projekt som överlappar varandra är några konkreta förslag på åtgärder.———–