I Luleå tillåts det oväntade hända

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2001:

Det entreprenöriella tänkandet har fått genomslag på Luleå tekniska universitet. Nu omorganiseras hela utbildningsutbudet, de gamla stela programmen rivs upp till förmån för arenor där studenterna själva får designa sina utbildningar.

– Vi är entreprenörer i hur vi utbildar, snarare än att vi har utbildningar i entreprenörskap, konstaterar ekonomie doktor Mats Westerberg.

Något blygsamt kanske, för entreprenörskapsutbildningarna finns där också. Vid Luleå tekniska universitet kan studenterna till exempel välja att ta ut en högskolexamen i företagsekonomi och småföretagande. 10-poängskursen Entreprenörskap och nyföretagande har funnits sedan 1995 och ges två gånger om året, varannan gång i Skellefteå och varannan gång i Luleå. 15 studenter, hälften civilingenjörer och hälften ekonomer, får i grupper om tre arbeta med egna affärsidéer. Kursen fungerar som tändvätska: ungefär var femte idé blir till ett verkligt företag efter kursens slut.

Projekt och hemtentor

– Grundidén när vi startade kursen var att det måste finnas människor som vill starta företag, här och nu. Vi ville fånga in dessa entreprenörer och få dem att starta företag i närheten av universitetet, innan de försvann iväg någon annanstans.

Idén att behålla och utveckla det entreprenörskap som finns hos studenterna består när kursen Entreprenörskap och nyföretagande nu sväller ut till ett helt managementprogram omfattande 35 poäng. Programmet startar under våren 2002 och består av olika småföretagsrelaterade 5- och 10-poängskurser. Ekonomer och civilingenjörer som läst minst 80 poäng kan välja att ta enstaka kurser eller följa hela programmmet.

– I flera av kurserna involveras företag i regionen. Studenterna kommer att få titta på deras tillväxtmöjligheter, utveckla styrningen och bedriva innovationsprojekt i dem, berättar Mats Westerberg.

Examinationen kan bestå i att ta fram förslag för utveckling. Den klassiska tentan ersätts av till exempel hemtentor.

– Entreprenörskap ska man läsa för att det är spännande, inte tvingande. En vanlig tenta handlar mer om kontroll än om inlärning, medan hemtentan handlar om att producera något man kan ha nytta av senare. Dessutom är den en bra återkoppling till kursledningen, den fungerar som en utvärdering av vad studenterna lärt sig.

Framtidsvisioner för Luleå

Förutom att undervisa i entreprenörskap vid IES, institutionen för industriell ekonomi och samhällsvetenskap, är Mats Westerberg även involverad i det förändringsarbete som pågår på universitetet. År 2006 ska visionen om det skapande universitetet vara nådd, och nyckelordet är mötesplatser. Dels ska universitetets olika avdelningar bli bättre på att mötas och samarbeta över ämnesgränserna, dels ska studenterna ges ökade möjligheter till möten på så kallade arenor. Det är en i grunden entreprenöriell idé som syftar till att tillfredsställa studenternas behov av valfrihet. En annan viktig del i det skapande universitetet är att grundutbildning, forskarutbildning och forskning ska vara nära länkade till varandra.

Tre arenor har hittills fått starttillstånd. Inom Arena media, musik & teknik får design, konst och media samsas med teknik, akustik och musik. Arena lärande lockar såväl blivande lärare som kursutvecklare, tekniker och kompetensutvecklare medan Arena nätverk kombinerar bland annat teknik, ekonomi och entreprenörskap. De två förstnämnda arenorna startar under hösten 2001 och Arena nätverk drar igång en termin senare.

– Vi vill låta studenterna vara entreprenörer, inte stoppa in dem i förutbestämda lådor. Det tar död på entreprenörskapet.———–

1102

DELA