Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Kort om föreläsningen:
Många företag ligger utanför våra stora städer. Geografiskt avstånd till kunderna, dåliga kommunikationer, svårigheter att rekrytera rätt arbetskraft och höga investeringskostnader brukar lyftas fram som utmaningar för dessa företagare. Företagande på landsbygden kallas också ofta för livsstilsentreprenörskap – det vill säga företagarens fokus är snarare att ha en viss livsstil än att tjäna pengar. Men, stämmer dessa föreställningsbilder?
Under föreläsningen kopplas teorier om entreprenörskap och företagande i stad och på landsbygd till praktiska exempel, och begreppet landsbygd problematiseras.
Följande frågor kommer diskuteras:
Kort om föreläsaren/föreläsarna:
Martin Andersson är professor vid forskningscentrumet CIRCLE, Lunds universitet. Han disputerade 2007 på en avhandling om exportflöden och global konkurrens. Andersson är en av FORMAS tre unga forskningsledare.
Caroline Wigren-Kristoferson disputerade 2003 på en avhandling om Gnosjöandan. Hon är docent, verksam vid CIRCLE och vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, Lunds universitet.
Frida Jönsson driver design- och kommunikationsbyrån Fridas Grafiska på Österlen. Hon har varit verksam som egen företagare i runt 10 år. Utöver sin verksamhet driver Jönsson även en branschtidning och inkubatorsverksamhet för att locka unga till företagande på landsbygden.
Christel Gustafsson är Jordbruksverkets landsbygdsstrateg sedan februari 2012.
Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se