Forskning för fler
- Publicerad: 25 apr 2017,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 25 apr 2017,
- 3:32 e m
Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 1, 2017:
Ungefär vid den här tiden för 20 år sedan satt jag och mina dåvarande medarbetare och smidde planer för Esbris invigning. Den hölls i juni 1997 och la grunden till det som fortfarande är vårt signum – att se till att forskning når ut!
Temat för invigningsceremonin var lika aktuellt då som i dag: ”Att skapa tillväxt och nya jobb”. I det fullsatta auditoriet trängdes forskare och studenter med företagare, tjänstemän och policymakare. Att nå och sammanföra olika målgrupper är centralt för allt Esbri gör, och en av våra viktigaste styrkor.
Sedan 1997 har massor av forskning om entreprenörskap, innovation och småföretagande producerats på Sveriges universitet, högskolor och fristående forskningsorganisationer. Esbri har arbetat målmedvetet för att göra all den forskningen mer tillgänglig, för så många som möjligt. Läs mer om några av våra olika initiativ på sidan 21.
Redan från början trodde jag stenhårt på verksamhetsidén: Att den forskningsbaserade kunskapen måste nå ut till fler. Men att omkring 20 000 personer över hela landet regelbundet skulle ta del av det vi gör, att vi skulle ha ett så omfattande nätverk runt om i världen, att vi skulle vara med och utveckla en rad olika innovativa initiativ inom entreprenörskap, att vi skulle producera så många nummer av Entré och arrangera så många föreläsningar och konferenser… Det hade jag faktiskt aldrig kunnat drömma om.
Jag tror och hoppas att våra insatser har bidragit till att entreprenörskap och innovation har blivit så populärt som det är i dag. Vårt mål är såklart att Esbri ska fortsätta föra ut den senaste forskningsbaserade kunskapen till så många som möjligt. Vi smider som bäst nya planer. Men vi behöver också din hjälp! Hör gärna av dig med tips och idéer, om du vill bli vår nya samarbetspartner för en viss aktivitet eller stödja oss på annat sätt. Tillsammans kan vi ta Esbri ännu längre.———–