Entreprenören gör hela skillnaden
- Publicerad: 1 feb 2007,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 1 feb 2007,
- 3:29 e m
Vem entreprenören är spelar ingen roll – det är vad han eller hon gör som betyder något. Det sa den amerikanske professorn Paul Reynolds när han besökte FSFs Småföretagsdagar i Örebro 24 januari 2007.
Paul Reynolds är verksam vid Florida International University, USA. Han är initiativtagare till två gigantiska forskningsprojekt som fokuserar på entreprenörskap: Panel Study of Entrepreneurial Dynamics (PSED) och Global Entrepreneurship Monitor (GEM). I GEM mäts varje år de entreprenöriella aktiviteterna i ett fyrtiotal länder. ESBRI är svensk medlem av GEM-konsortiet och ansvarar för den svenska delen av datainsamlingen.
Under sitt föredrag berättade Reynolds om hur företag blir till och föds, utifrån nya PSED-data och kunskap från GEM.
– Ett grundläggande antagande vi gör i de här forskningsprojekten är att det är människor som startar företag. Med det menar jag att oavsett hur goda marknadsmöjligheter, stora FoU-satsningar, eller positivt företagsklimat som finns i ett land så är det ändå upp till entreprenörerna att se till att något händer. Inte ens engagerande tal från våra politiker har någon direkt påverkan på företagsamheten, sa Paul Reynolds som intog scenen strax efter näringsminister Maud Olofsson och handelsminister Sten Tolgfors.
– Vissa människor vaknar helt enkelt upp en vacker dag och bestämmer sig för att dra igång en verksamhet. Det kan vara antingen ett fristående företag eller en intraprenöriell satsning inom en befintlig organisation. Utifrån GEM-mätning vet vi en hel del om vilka som ger sig i kast med företagandet. Nu vet vi också vilka som faktiskt kommer igång, och vilka som faller ifrån under resans gång.
För att definieras som en så kallad företagare i vardande, eller nascent entrepreneur, ska tre kriterier vara uppfyllda:
1) personen ska själv anse att han eller hon är i färd med att starta företag
2) personen ska ha vidtagit åtgärder för att få igång verksamheten, till exempel varit i kontakt med en bank
3) personen ska ha för avsikt att själv äga en del av det blivande företaget
Enligt PSED-forskarna har ett företag blivit till när en person inom en ettårsperiod har vidtagit två åtgärder för att få igång verksamheten. Födelsedatumet sätts till tidpunkten för den första aktiviteten. Genom att fråga närmare 60 000 människor i USA om de var i färd med att starta företag har man inom PSED fått fram siffror som visar hur många, och vilka, som är företagare i vardande. Reynolds visade stolt upp det diagram som fnutthar kostat två miljoner dollar men är värt varenda pennyfnutt.
– Nästa steg var att sålla bort alla fnutthobbyentreprenörerfnutt som inte satsar helhjärtat på sitt företagande. I USA är det ungefär en tredjedel av alla företagare i vardande.
– Min gissning är att ni i Sverige har färre hobbyentreprenörer, och fler framgångsrika företagare. Här är det lite pinsamt att misslyckas. I USA startar folk företag hela tiden, det är ingen stor grej, konstaterade han.
Forskningen i USA visar att 50 procent av de som verkligen får igång sina företag gör det inom 18 månader från det att den första aktiviteten har vidtagits. De som lägger ner företaget gör det inom 24 månader från den första aktiviteten.
– Det är som att komma fram till att ditt äktenskap är dött. Oftast har alla insett det långt före dig.
Efter sex år har 32 procent av de som inledningsvis identifierades som företagare i vardande blivit företagare på riktigt. I 68 procent av fallen finns inget företag efter sex år. I ungefär hälften av dessa har startförsöken avbrutits, medan hälften fortfarande försöker komma igång. Enligt PSED har varken kön eller ålder någon inverkan på framgången. Inte heller faktorer som företagande föräldrar, stöttande vänner eller ett allmänt gott företagsklimat spelar någon roll.
– Vad entreprenörerna faktiskt gör är det enda som betyder något. Medlemmarna i startlaget måste satsa både tid och pengar för att få igång företaget. Först när de har gjort det kan det börja röra på sig.
– I stället för att fokusera på vem entreprenören är bör vi alltså intressera oss mer för vad han eller hon gör. Att dra ihop ett startlag, anställa folk, se till att företaget hamnar i telefonkatalogen och ringa banken är en bra början, sa Paul Reynolds.
För mer info om GEM och Paul Reynolds, besök ESBRIs GEM-sida
Resultat från PSED har också presenterats på ESBRIs Estrad. Läs gärna mer i referaten från föreläsningar med professorerna Bill Gartner respektive Kelly Shaver.
———–