BOKTIPS: Forskaren om innovationsfluff – ”Fräsiga slogans hindrar riktig innovation”

Maria
Gustafsson
DELA
Olof Hallonsten ser stora problem med innovationsfluffet som råder i samhället. Foto: Lunds universitet, Palgrave Macmillan, Unsplash.

Innovation har bidragit stort till vårt rika och välmående land. Men innovation är i dag ett modeord som många ser som den snabba lösningen på de flesta samhällsproblem. Det får privata såväl som offentliga aktörer att öppna plånboken för dyra marknadsförings-insatser som sällan leder till – just det, innovation. Det menar sociologen Olof Hallonsten, Lunds universitet, som i boken Empty innovation (gratis för nedladdning) förklarar varför hajpen kring innovation och entreprenörskap är problematisk.

I boken påstår du att statliga organisationers satsningar på innovation och företagens innovationsprojekt inte sällan är spel för gallerierna. Hur då?

– Innovation har blivit ett buzzword och något alla vill syssla med. Det läggs ner oändliga resurser på att marknadsföra diverse innovationsprojekt med glansiga broschyrer, fräsiga slogans och dyra events där innovation lyfts fram på ett nästan religiöst sätt. Och allt detta innan det ens har skett någon innovation.

– Vi vet sedan tidigare att många av de här satsningarna sällan leder till innovation och utveckling. Därför kallar jag det empty innovation. Jag menar att allt fluff kring innovation gör att vi får mindre tid och resurser att faktiskt ägna oss åt det på riktigt. Det är synd, för innovation och entreprenörskap är alldeles för viktiga delar av vårt samhälle för att slösas bort.

Så vad är då empty innovation, eller innovationsfluff kan vi väl kalla det?

– Det bygger på okunskap om vad innovation är. I den mån man kan definiera vad innovation är så är det något som är långsamt, chansartat, socialt, kollektivt och präglas av många misslyckanden på vägen. Det gynnas av eftertanke, lugn och ro.

– Empty innovation är den motsatta bilden. En föreställning om att bara någon har en tillräckligt bra idé så kan man snabbt bidra med enorm samhällsutveckling och bli miljardär på kuppen. Men detta gäller några enstaka techföretag i världen, och för de allra flesta företag fungerar den logiken inte alls. Det är extremt sällan det går att göra ett snabbt klipp. Men i dag vaggar vi in studenter i tron att de kan bli entreprenörer över en natt, när sanningen är den att de förmodligen behöver plugga i tio år, arbeta lika många år, och sen – kanske sen – kan de tillsammans med andra på något sätt bidra till förändring och innovation.

Kortfattat, vilka konsekvenser får innovationsfluffet för individen, organisationer och samhället i stort?

– Individen luras att tro att man inte behöver jobba hårt eller reducera sig till en del av ett kollektiv. Man får för sig att man kan bli solorockstjärna bara man har en bra idé. På organisationsnivå handlar det om att man riskerar tid, energi och pengar på yta i stället för innehåll.

– Så effekten av detta kan göra att vi får en sämre samhällsutveckling och kanske inte lyckas lösa de problem vi behöver lösa, som till exempel de kopplade till klimat och migration, eller vad som helst.

Vad måste göras för att komma till bukt med hallellujastämningen kring innovation och entreprenörskap?

– De som vet bättre skulle behöva förklara detta oftare i sammanhang där empty innovation pågår. När jag jobbade som konsult åt EU-kommissionen och på innovationskontor på olika universitet, har jag försökt lugna ner det uppiskade snacket kring innovation, och i stället få dem att fokusera på att åstadkomma innovation innan det produceras broschyrer och events.

– Politiker måste också påverkas, de behöver gå ifrån yta till att faktiskt satsa på långsiktiga och mer hållbara institutioner där det sker produktiv forskning. Man behöver lämna kortsiktigheten, men den är svår att stoppa. Offentlig sektor, i sin tur, måste sluta boka in inspirationsföreläsningar för en kvarts miljon. Det är farligt att göda det monstret och uppmuntra innovationsfloskler.

Vem hoppas du på ska läsa boken?

– Den är intressant för forskare och studenter inom innovation, entreprenörskap och hållbarhet. Och för alla som är intresserade av misslyckandena med nuvarande innovationsstrategier.

Kontakta olof.hallonsten@fek.lu.se

Mer om boken

Boken Empty Innovation – Causes and Consequences of Society”s Obsession with Entrepreneurship and Growth är skriven av sociologen Olof Hallonsten och är gratis för nedladdning. Till boken.

Titel: Empty Innovation – Causes and Consequences of Society”s Obsession with Entrepreneurship and Growth (Open access)
Författare: Olof Hallonsten
Förlag: Palgrave Macmillan
Utgivningsår: 2023
ISBN: 978-3-031-31479-7 (e-bok), 978-3-031-31478-0 (inbunden)

Artiklar på liknande temat
Debatt | Det är dags att innovationsforskningen växer upp
Debatt | Det är ett problem att entreprenörskapet blivit en industri
Debatt | Därför ska företag satsa på vinst före tillväxt
Forskare kritisk till innovationsfluff i kommuner

229

DELA