NY STUDIE | Sociala värden hotas när de pressas mot marknaden


Sociala företag drivs av människor som vill bidra till samhället – utan egenintresse eller motiv. Men vad händer med de sociala värdena när de måste verka i en alltmer marknadsorienterad kontext? Sociala företag skapar värde genom social innovation, som bygger på tre principer; tillgodose ett socialt behov eller ta itu med ett socialt problem, att […]
NY FORSKNING | Så kan detaljhandeln jobba med radikal innovation


Konkurrensen i detaljhandeln är stenhård. Det räcker inte längre med att göra saker på ett bättre sätt än andra. Man måste göra saker annorlunda för att locka kunderna till sig. Här är expertens tips på hur detaljhandeln kan jobba med innovation som sticker ut. I dag går vi inte bara till Åhléns eller Clas Olson […]
HALLÅ DÄR! Marta Cocos – expert på europeisk forskningspolitik


Forskning och innovation är viktigt för samhällsutveckling. Men vad styr vilken typ av forskning ett samhälle satsar på? Och hur mycket bestämmer egentligen universiteten själva över sin forskning? Statsvetaren Marta Cocos disputerar vid Örebro universitet. Grundforskning är nyfikenhetsdriven forskning som syftar till att öka kunskapen om vår omvärld. Den har inga förväntningar på sig att […]
NY FORSKNING | Kommersialisering av småbruk ökar ojämlikheten


I Ghana vill man uppmuntra självförsörjande småbrukare till entreprenörskap för att bekämpa fattigdom. Men ny forskning visar att de politiska insatserna snarare förvärrar situationen för många småbrukare. I afrikanska länder söder om Sahara är politik som satsar på kommersialisering av småbruk vanlig. Man vill uppmuntra till entreprenörskap hos de småbrukare som ägnar sig åt självförsörjning, […]
FORSKNING | Digital teknik mäter gruppdynamik


Den mänskliga aspekten är viktig för att ett team ska fungera bra. Trond Olsen, tidigare Norsi-doktorand, har i sin doktorsavhandling studerat hur man med hjälp av digital teknik kan anpassa gruppdynamiken till uppgiften och sammanhanget som grupper verkar i. Vad har du studerat? – Jag har studerat gruppdynamik, med särskild inriktning på ledningsgrupper i teknikdrivna […]
NY FORSKNING | Kundbegreppet retar Kronofogdens medarbetare


När en myndighet anammar ett entreprenöriellt förhållningssätt kan det provocera de anställda. Det är vad som har hänt på Kronofogdemyndigheten. Från att tidigare ha arbetat utifrån en byråkratisk logik i sin relation till medborgarna, gick Kronofogdemyndigheten i början av 2000-talet över till den entreprenöriella logiken. Det innebär bland annat att myndigheten kallar medborgarna som […]
NY STUDIE: Tidigare studenter har viktig roll i ekosystemet


Tidigare entreprenörskapsstudenter håller sig ofta kvar i universitetets ekosystem. Nu har forskare studerat vad de bidrar med. Universitets och högskolors främsta uppgifter är att bedriva forskning och utbildning. Men de har också en tredje uppgift; att samverka med det omgivande samhället – till exempel organisationer, företag, föreningar och individer. Tillsammans med universitet bildar aktörerna […]
NY FORSKNING | Därför lyckas inte alla företag att ställa om


Många etablerade företag vill gå över till mer digitala och hållbara verksamheter. För att nå dit behöver de jobba med affärsmodells-innovation. Men ny forskning visar att det finns hinder på vägen. Vi står inför en klimatkris och stora samhällsförändringar krävs för att lösa den. Större etablerade företag har en nyckelroll i omställningen. Och eftersom den […]
NY AVHANDLING | Så blev krabbkakorna i Maryland hållbara


Institutionellt entreprenörskap handlar om att få till en långsiktig förändring på systemnivå. Här är historien om hur en entreprenör såg till att amerikanerna fick hållbara krabbkakor på tallriken. I delstaten Maryland, USA, är det tradition att äta krabbkakor. De består av krabbkött, ströbröd, mjölk, majonnäs, ägg och kryddor. Kakan tillagas på grillen eller i ugnen […]
BOKTIPS | Casemetodik för lärare i entreprenörskap


Casepedagogik är populärt i entreprenörskapsutbildningar. Den bygger på ett aktivt deltagande och reflektion, och ökar studenternas entreprenöriella färdigheter. I boken Reframing the Case Method in Entrepreneurship Education (open acess) ges exempel på hur casemetodiken kan tillämpas. Den innehåller också en uppsjö av verkliga fall som kommer från de nordiska länderna, redo att användas i klassrummet. […]