Tankar från roadtrip i tre Norrlandslän

-
-
DELA
Esbris vd Magnus Aronsson var nyligen i Norrland tillsammans med två amerikanska entreprenörer och investerare för att diskutera entreprenörskapsutveckling och bygga kontakter med regionerna. Foto: Unsplash/Viktor Aronsson.

Veckan innan midsommar hade jag tre intensiva dagar i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten tillsammans med två amerikanska entreprenörer och investerare. I en blå Volvo besökte vi Sundsvall, Härnösand, Umeå, Luleå. Aktiviteterna kunde genomföras tack vare ett samarbete med amerikanska ambassaden i Stockholm. Fokus för besöken i regionerna var att diskutera frågor kring entreprenörskap och hur man kan göra för att öka kunskapen om hur viktigt det är att företag utvecklas och växer. Men också för att bygga kontakter mellan regionerna och USA för att stimulera och möjliggöra mer handel. Detta som ett nytt steg i det arbete Esbri gjort tidigare innan pandemin med Sweden-U.S. Entrepreneurship Forum.

I sann Esbri-anda samlade vi, tillsammans med våra regionala samarbetspartners, personer från olika delar av de regionala ekosystemen kring entreprenörskap och innovation i de rundabordssamtal som arrangerades i Härnösand, Umeå och Luleå. Vi träffade även ett antal intressanta inkubatorföretag som presenterade sina start-ups för amerikanerna och fick feedback från dem. Flera av inkubatorföretagen var på gång att nosa på den amerikanska marknaden och fick tips på kontakter i USA.

Det var intressanta och informativa diskussioner vid rundabordssamtalen där de olika regionala aktörerna och de amerikanska gästerna förde livliga samtal. Berit Högman, Landshövding i Västernorrlands län i vars residens vi hade ett av rundabordssamtalen återkopplade till mig efteråt:

”Att få inblick i hur andra gör, tänker och tycker är en underskattad källa till kunskap och nya insikter. Mötet mellan företagare, näringslivsaktörer, regionala aktörer och de amerikanska experterna Clare Fairfield och Lewis Jaffe gav oss inspiration till nya steg för ett växande Västernorrland.”

Fler återkopplingar är på ingång, men så länge vill jag dela med mig av några av mina egna tankar och reflektioner.

Först och främst, det finns helt klart en stor optimism, engagemang och framtidstro kring de möjligheter som den gröna och digitala omställningen innebär i de tre regionerna. I alla samtal pratade deltagarna om de investeringar som gjorts de senaste åren eller som är på gång.

Det finns dock ett stort orosmoln på himlen och det är kompetensförsörjningen till såväl existerande verksamheter som alla nyetableringar. Här framhölls regionernas universitet som viktiga aktörer, och att få studenter som kommer från andra delar av landet eller utlandet att stanna kvar. Vi kom dock inte fram till några direkta lösningar på den frågan. Ett medskick från flera företagare som medverkade i rundabordssamtalen var att utveckla ännu fler former och mötesplatser mellan företagen, inte minst de små- och medelstora företagen, och studenterna. Detta för att studenterna ska få upp ögonen för de jobb- och karriärmöjligheter som finns där.

Till hösten hoppas vi att åter kunna besöka de tre regionerna för att fördjupa diskussionerna och då även nå studenterna (inte så många studenter kvar på universiteteten veckan före midsommar). Men vi vill också hitta fler regioner att besöka och samarbeta med.

Avslutningsvis, vill jag rikta ett stort tack till alla som deltog och bidrog till diskussionen, med ett särskilt tack till Landshövdingarna Berit Högman i Västernorrland och Helene Hellmark Knutsson i Västerbotten samt Jens Lundström, vd Artic Business som stod för värdskap för rundabordssamtalen. Också ett särskilt tack till inkubatorerna Bizmaker (Sundsvall/Härnösand), Uminova Innovation (Umeå) och Artic Business Incubator (Luleå) för mötena och workshops med inkubatorföretagen.

Till sist ett mycket stort tack till amerikanska ambassaden i Stockholm som bidragit med finansiering (ett ”grant”) för att vi ska kunna genomföra dessa aktiviteter.

Önskar dig en riktigt trevlig sommar!

Magnus Aronsson
Vd, ESBRI

318

DELA