VD påverkar småföretagens framgång
- Publicerad: 10 maj 1997,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 10 maj 1997,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i temat fnuttLuleå tekniska universitetfnutt som publicerades i Entré nr 2, 1997:
Stark självtillit samt lyhördhet inför andras kunskap är kännetecken hos en framgångsrik VD. Det visar preliminära resultat från en pågående studie.
Does the SEO matter? Den frågan ställde Mats Westerberg i sin licentiatuppsats som presenterades för drygt ett år sedan. Då han fann att svaret blev ja – företagets framgång kan relateras till dess VD – beslöt han att gå vidare. Fortsättningen har arbetsnamnet Why does the CEO matter? och beräknas vara klar i vår.
ATT ÖVERLEVA EN BEDRIFT I SIG
I den första studien fick 156 verkställande direktörer ge sin syn på sig själva, sju företag och sin bransch. Företagen verkar inom trähus- och snickeribranschen, som genomgick omfattande strukturförändringar i början på 90-talet. Inför fortsättningen valdes åtta företag med 8 till 180 anställda ut för fallstudier.
– Jag har tittat på hur VD väljer att tackla de svårigheter som alla i branschen ställts inför sedan marknaden föll ihop. Bara att överleva i denna bransch är en bedrift, konstaterar Mats Westerberg, doktorand vid Luleå tekniska universitet.
Intervjuerna genomfördes i våras och trots att analysen inte är helt klar kan vissa mönster skönjas.
– En VD med stor tilltro till sin egen förmåga lyckas i allmänhet bättre än en som inte tror på sig själv. Men det förutsätter att även medarbetarna har förtroende för hans förmåga att skapa framgång, säger han.
I motsatt fall, det vill säga stor självtillit kombinerad med litet förtroende hos personalen, leder till en situation där risken för ett totalt misslyckande är överhängande.
– Förmågan att förmedla företagets affärsidé verkar också spela stor roll. Företagsledaren måste i ord och handling föra ut till medarbetarna varför företaget finns till, annars prioriterar medarbetarna lätt fel saker, säger Mats Westerberg.———–