Tidig design gör nytta

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2010:

Är design det nya svarta inom produktutveckling? Lisa Carlgren ställer frågan i sin licentiatuppsats. Hon menar att många vill dra nytta av industridesign i produktutvecklingsprocessen, men att kunskapen är begränsad.

Företag som lyckas utveckla och marknadsföra produkter som kunderna gillar, blir mer konkurrenskraftiga och framgångsrika. Industridesigners har mycket att bidra med. De förstår vad konsumenterna vill ha och kan hjälpa till att ta fram en produkt som möter deras behov.

Problemet är bara att få företag utnyttjar dem på rätt sätt. De förstår inte när, var eller hur industridesignen kan få störst genomslag, och det resulterar i bristfälliga insatser. Det hävdar Lisa Carlgren, som har lagt fram licentiatuppsatsen Early Involvement of Industrial Designers in Product Development: Exploring Motives and Challenges vid Chalmers.

I uppsatsen undersöker hon två frågor: Vilka motiv har företag att involvera industridesigners i ett tidigt skede? Och vilka faktorer påverkar designsamarbetet? Carlgren har intervjuat och observerat användningen av industridesign i två relativt ”designovana”, svenska tillverkningsföretag.

Hon konstaterar att industridesigners kan göra stor nytta när de involveras tidigt i processen – innan det ens finns en produkt. De kan vara behjälpliga vid strategisk planering, marknadsundersökningar, idégenerering och konceptutveckling. Designers bidrar med innovation, kommunikation, visualisering och kundförståelse.

Kontakta lisa.carlgren@chalmers.se———–

3107

DELA