Storleken har betydelse för internetanvändning

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

Vladimir Vanyushyn har lagt fram licentiatuppsatsen Antecedents of Innovative Behavior in Smaller Firms: Application to E-Business Adoption and Exporting vid Umeå universitet.

Uppsatsen består av tre separata artiklar. Den första handlar om införandet av avancerade internetbaserade marknadsfunktioner, som enligt Vanyushyn kan liknas vid radikal innovation. Varför väljer vissa företag att införa den typen av funktioner och andra inte?

Resultaten visar att företagsstorlek påverkar hur ett sådant beslut fattas. I små företag påverkas beslutet främst av om den högsta ledningen och andra nyckelpersoner prioriterar detta. I större företag är trycket från marknaden en viktigare faktor. Ett annat resultat är att entreprenöriell drivkraft är ett relevant inslag när nya processer ska utvecklas i små och medelstora företag. I stora företag är detta irrelevant.

I den andra artikeln undersöks i vilken utsträckning små, tillverkande företag använder sig av digitala marknadsförings- och försäljningsmetoder. Ju större företag det handlar om, desto troligare är det att de använder sig av dessa nya metoder.

Den tredje artikeln handlar om hur import och export hänger ihop. Resultaten visar bland annat att ett företag som tidigare har sysslat med import har lättare för att även börja exportera. Det kan bero på att de kulturella barriärerna minskar, men också på att importerfarenheten leder till ökat självförtroende, ökat intresse och en mer proaktiv inställning hos ledningen.

För mer info: vladimir.vanyushyn@usbe.umu.se———–

2487

DELA