Personalvård och IT måste samsas i mindre företag
- Publicerad: 1 okt 2001,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 1 okt 2001,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2001:
Samspelet mellan informationsteknologi och Human Resource Management (HRM) blir allt viktigare i små och medelstora företag. Det anser en grupp forskare engagerade i det danska forskningsprojektet LOK. De berättar varför i boken IT og mennesker.
Bjørn Hyldkrog och professor Henrik Holt Larsen, Handelshögskolan i Köpenhamn, är redaktörer för boken. I förordet skriver de om bokens tema: ”(Det) är viktigt, eftersom dessa verksamheter ofta upplever att såväl deras möjligheter som begränsningar är beroende av utnyttjandet av mänskliga resurser. /…/ Då IT i allt högre grad påverkar arbetsförhållanden och utvecklingsmöjligheter för den enskilda människan – också i små och medelstora företag – är det naturligt att se på samspelet mellan IT och HRM i dessa verksamheter.”
Bland forskarbidragen märks bland annat ett kapitel av docent Chris Steyaert, ESBRI, om högteknologiska företag och HRM. Steyaert argumenterar för tre parallella former av HRM, nämligen en informell, en professionell och en kreativ form. Han avslutar kapitlet med att beskriva hur professionell HRM och social kreativitet kan fungera som stöd i högteknologiska småföretag.
I ett annat kapitel skriver doktorand June Tolsby, Aalborg universitet, om medarbetares inflytande på produktutvecklingen. Hon ser produktutveckling som en kommunikations- och inlärningsprocess. Tolsbys studier visar att om personalens erfarenheter och kunnande tas till vara och de ges möjlighet att delta i produktutvecklingen ökar det företagets innovationsförmåga.
”Vad ska vi med IT till?” frågar sig professor Flemming Poulfelt och forskningsassistent Nicoline Jacoby Petersen, Handelshögskolan i Köpenhamn, i ett tredje kapitel. I fokus står ”knowledge management”, det vill säga processer som syftar till att sprida, exponera, lagra, kollektivisera, kombinera och utnyttja personalens kunskap. Poulfelt och Jacoby Petersen diskuterar informationsteknologins möjligheter och begränsningar när det gäller att stödja den organisatoriska kunskapen.
Förutom forskningsresultat rymmer IT og mennesker även verkliga case. 60 HRM-studenter vid Handelshögskolan i Köpenhamn som genomfört projekt i elva olika företag har gemensamt skrivit dessa kapitel. Boken ges ut av förlaget Nyt fra Samfundsvidenskaberne.———–