Ny teknik kräver nya affärsmodeller

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2014:

Etablerade företag stöter ofta på problem när ny teknik helt förändrar en marknad. De väljer att inte investera i det nya, eftersom deras befintliga kunder inte efterfrågar det. Därmed hamnar de ohjälpligt efter när den gamla tekniken blir omodern och fasas ut. Ett bra exempel är hur digitaliseringen förändrade bland annat fotobranschen, och satte företag som Kodak på pottkanten (och till slut i konkurs). Det här kallas för disruptiv innovation och teorin kring fenomenet börjar bli allmänt spridd, både inom och utom akademin. I Symmetric Assumptions in the Theory of Disruptive Innovation: Theoretical and Managerial Implications (Creativity and Innovation Management, nr 4, vol 23, 2014) pekar Christian Sandström, Henrik Berglund och Mats Magnusson på några punkter där teorin kan förbättras. Exempelvis menar de att teorin antar att företag är heterogena och komplexa, men att omvärlden inte är det. Ett annat antagande säger att företag kontrolleras av sin marknad men inget om hur företagen i sin tur påverkar omvärlden. De vill se en tydligare koppling mellan teorin kring disruptiv innovation och affärsmodeller. För att ta till sig en helt ny teknik behövs nämligen ofta en helt ny affärsmodell. Teknisk innovation och affärsmodellinnovation går hand i hand.

Kontakta christian.sandstrom@ratio.se———–

3221

DELA