Emotionell intelligens – en av de vassaste tillgångarna som entreprenör

Maria
Gustafsson
DELA
Det Esbri-arrangerade webbinariet 11 september drog storpublik. 240 anmälda deltagare ville höra Dean Sherherd prata om framgångsfaktorer för entreprenörer. Foto: Esbri.

Under ett Esbri-arrangerat webbinarium i förra veckan presenterade professor Dean Shepherd några viktiga praktiska råd du bör följa för att bli en framgångsrik entreprenör. Att odla sin emotionella intelligens, till exempel, verkar vara helt avgörande för att lyckas med sitt företagande.

”Ta fram några enkla raka råd för hur man lyckas som entreprenör. Skippa nyanserna och avvikelserna och tala i stället om vad som funkar i 80-90 procent av fallen.”

– Den uppmaningen kom från min bästa vän, en framgångsrik entreprenör som tyckte det behövdes en handbok med forskningsbaserade råd för hur man lyckas som företagare, berättade Dean Shepherd, University of Notre Dame, USA, på webbinariet.

Samlade råd i bokform

Bästa vännens uppmaning blev verklighet genom boken 66 Simple Rules for Entrepreneurs – A Roadmap for Improved Performance. Den är gratis för nedladdning och  skriven av Dean Shepherd, Holger Patzelt och Nicola Breugst, som alla är professorer i företagsekonomi. De 66 ”reglerna” i boken är baserade på deras egna och andras entreprenörskapsforskning.

Under ett Esbri-arrangerat webbinarium den 11 september presenterade Dean Shepherd några av råden, eller ”reglerna” som författarna kallar dem.

– Reglerna i boken är strukturerade efter företagarens resa. Det finns till exempel tips för att lättare se affärsmöjligheter, och hur man ska tänka när man ska välja marknad att gå in på, fatta beslut eller hur du bör utveckla planer och strategier.

– Men också hur du samarbetar med andra eller utvecklar de sociala aspekterna av företagandet. Och inte minst hur du hanterar den känslomässiga berg- och dalbanan som entreprenörsresan innebär, sa han.

Emotionell intelligens en nyckelfaktor

”Bygg din emotionella intelligens.” Det är ett av råden i boken som enligt författarna är helt central för någon som driver företag.

– Förmågan att veta vad som får en själv och andra att må bra och kunna hantera både egna och andras känslor är grundläggande i entreprenörskapet. Den egenskapen krävs för att bygga starka relationer, hantera stress och konflikter, och leda team med empati och förståelse. Utan emotionell intelligens kan vi inte bygga kreativa och produktiva team, sa Dean Shepherd, och gav några enkla tips på vägen.

– Skapa en miljö där ärlig feedback på varandras känslomässiga reaktioner välkomnas. Till exempel: ”När du är arg säger du det här och det är inte fruktsamt just nu.” Du bör också ägna tid i slutet av dagen på att fundera över vad du gjort idag som gjort andra glada och kreativa. Se också till att göra saker som du mår bra av när du mår dåligt. Och i stället för att stoppa dina egna eller andras jobbiga känslor under mattan – studera dem noga och lär dig något av situationen.  

Under webbinariets första del presenterade Dean Shepherd regler ur boken, och under andra halvan fick deltagare ställa frågor till Shepherd.

Se webbinariet i efterhand

Läs boktips och ladda ner boken gratis

50

DELA