Nätverk formar avknoppningar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2012:

Kommersialisering av universitetsforskning är ett hett ämne. Bör forskaren själv vara aktiv som akademisk entreprenör? Eller är det mer effektivt att en extern aktör, som inte är upphovsperson till forskningsresultaten, tar sig an rollen som entreprenör? Frågorna undersöks av Diamanto Politis, Jonas Gabrielsson och Oxana Shveykina i artikeln Early-stage finance and the role of external entrepreneurs in the commercialization of university-generated knowledge (Venture Capital, nr 2-3, vol 14, 2012). Analysen visar att externa entreprenörer har ett annorlunda besluts- och tankesätt kring tidig finansiering och utveckling. Det gör dem bättre rustade att hantera problem som dyker upp. Men när det gäller företagens faktiska utveckling är skillnaderna ändå marginella. Universitetsavknoppningars utvecklingsprocess beror till stor del på grundarteamens och nätverkens sammansättning, samt på den existerande strukturen för att finansiera ny teknik. Dessa förutsättningar ändras inte av att entreprenören är forskare eller extern.

Kontakta jonas.gabrielsson@circle.lu.se———–

1568

DELA