Motivation och tillväxt hör ihop

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000:

En del vill växa men förblir små. Andra trivs med det lilla formatet men tillväxten kommer ändå. Vilket samband finns mellan tillväxtmotivation och faktisk tillväxt?

Tillväxt är viktigt på alla nivåer, så mycket vet vi. På makronivå påverkar den BNP och skapar arbetstillfällen. På mikronivå ökar den sannolikheten för överlevnad. Men hur ser enskilda individer på tillväxt i just deras företag? Hur agerar de för att företaget verkligen ska växa? Under en två timmar lång föreläsning den 17 februari beskrev ekonomie doktor Frédéric Delmar, Esbri, vad aktuell forskning om entreprenörers motivation och beteende resulterat i.
– Forskningen om motivation kan delas in i tre huvudsakliga resultatområden: attityder, socialt lärande samt intresse och möjligheter.

Lärdomar från attitydstudier är exempelvis att entreprenörer inte ser något finansiellt lockande i tillväxt och att litenheten i sig upplevs som positiv.

– Många entreprenörer menar att så länge företaget är litet är atmosfären trevlig och arbetsuppgifterna roliga. Hela företaget kan sätta sig ner och ta en fika runt samma bord och diskutera som kollegor.

Forskning om socialt lärande handlar om att beteendet inte är medfött utan att vi lär oss hur vi ska bete oss. Egna erfarenheter och förekomsten av förebilder att identifiera sig med är viktiga eftersom de formar individens självtillit som i sin tur är avgörande för om företagaren ska våga sig på att växa.

– Entreprenören behöver inte inneha den kunskap som krävs för att företaget ska växa. Däremot måste han eller hon tro sig ha kunskapen för att tillväxt ska komma till stånd.

När det gäller resultatområdet intresse och möjlighet konstaterade Frédéric Delmar att forskningen pekar på att tillväxt i småföretag bygger på det egna valet att växa. Entreprenören måste tycka att det är kul och intressant att företaget blir större. Tidigare prestationer fungerar som riktmärken.

– Har entreprenörens företag växt tidigare och det gick bra är det enkelt att fortsätta så länge marknadsförutsättningarna för tillväxt finns.

Hur påverkar då entreprenörens motivation den faktiska tillväxten? Analyser visar att sambandet mellan motivation till tillväxt och faktisk tillväxt varken kan kallas starkt eller svagt. En fråga som inställer sig är förstås varför det inte är starkare. Om motivationen – viljan – att växa finns borde väl tillväxt komma till stånd? Nej, inte alltid.

– Vi människor vill mycket men agerar inte alltid så att vi kommer dit vi vill. Det kan handla om brist på tid eller energi, eller att personliga mål kolliderar med företagets lång- eller kortsiktiga mål, säger Frédéric Delmar.———–

1320

DELA