Med känsla för entreprenörskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2008:

För att ett företag ska vara entreprenöriellt, krävs att de anställda är med på noterna. Att uppmuntra medarbetarna är därför en viktig del av ett entreprenöriellt ledarskap. Det görs exempelvis genom bra belöningssystem, tydliga mål och stöd från ledningen. Men chefen måste också ha andra, mer svårkontrollerade, signaler i åtanke: sina känslor. De anställdas benägenhet att vara entreprenöriella ökar nämligen när chefer visar självförtroende och att de är nöjda med ett entreprenöriellt projekt. Och tvärtom: när chefer visar frustration, oro och förvirring, minskar medarbetarnas benägenhet att vara entreprenöriella. Det visar Ethel Brundin, Holger Patzelt och Dean Shepherd i Managers’ Emotional Displays and Employees’ Willingness to Act Entrepreneurially (Journal of Business Venturing, nr 2, vol 23, 2008).

För mer info: ethel.brundin@ihh.hj.se
———–

1047

DELA