Komplicerad process att hitta affärskoncept

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Hur utvecklas affärskonceptet i ett nystartat företag? Henrik Eskilsson, Linköpings universitet, har bedrivit aktionsforskning i det företag han är med om att starta. Hans definition av affärskoncept inbegriper alla flöden mellan företaget och kunden.

I examensarbetet Business Concept Development in a New Venture identifieras tre faktorer som påverkar affärskonceptet: förutsättningar, aktiviteter och aktörer. Förutsättningarna handlar om de givna förhållanden som är svåra att påverka för ett företag, till exempel branschmiljön och den generella affärsidén.

Knappa resurser tvingar ett nystartat företag att genomföra olika aktiviteter i en viss ordning, beroende på vad som är mest akut för tillfället. Dessutom påverkas affärskonceptet av interna och externa aktörer, exempelvis tekniker, säljare och kunder.

Författaren menar att affärskonceptet är och bör vara ständigt framväxande i nystartatde företag men att noggrann planering och analys också är nödvändig. Korsiktigt agerande måste samsas med långsiktiga planer.———–

1320

DELA