Innovationer är oftast adopterade

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2011:

Alla nya produkter och tjänster som lanseras är inte nya innovationer. Långt ifrån. I stället handlar det allt som oftast om mindre förändringar i redan existerande produkter eller tjänster. Ett par kända exempel: Apples grafiska och muskontrollerade användargränssnitt bygger på ett system som togs fram av Xerox. Och Microsofts första webbläsare är misstänkt likt Netscapes föregångare. Det här kan tyckas självklart, men varken medierna eller forskningen är speciellt bra på att skilja på begreppen. Det har gjort att undersökningar om innovation inte alltid är helt tillförlitliga, och att vi inte vet så mycket om var innovationer egentligen kommer ifrån. Det menar Ana Pérez-Luño, Johan Wiklund och Ramón Valle Cabrera i The dual nature of innovative activity: How entrepreneurial orientation influences innovation generation and adoption (Journal of Business Venturing, nr 5, vol 26, 2011). Författarna har undersökt olika vägar till innovation. Antingen ”adopterar” företagen redan existerande innovationer och gör smärre uppdateringar, eller så skapar man helt egna och unika innovationer. Resultaten visar att adoptionsmetoden är klart vanligast, 54 procent av företagen gör på det sättet. Endast 7 procent skapar helt egna innovationer, medan resterande 39 procent kombinerar de två sätten. Proaktiva och risktagande företag genererar fler genuina innovationer än andra.

Kontakta jwiklund@syr.edu———–

1504

DELA