Ett företagsnätverk byggs inte på en dag
- Publicerad: 30 mar 2006,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 30 mar 2006,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2006:
Ett väl fungerande företagsnätverk tar tid att skapa, och långt ifrån alla blir någonsin framgångsrika. Det är två av resultaten som Tore Persson och Kenth Ottermark presenterar i En kritisk analys av företagsnätverk (Arbetsrapport 2005:01, Högskolan i Trollhättan/Uddevalla). De har studerat olika företagsgrupperingar i Västra Götalands län och finner skillnader i arbetssätt och attityder mellan nätverk som har funnits en längre tid och de som är relativt nystartade. Författarna menar att flera av grupperingarna lägger för lite tid på att bygga själva nätverken och tror att det ska fungera ändå, utan närvaro av det sociala kapitalet. Persson och Ottermark går också igenom en del av teoribildningen kring olika nätverkstyper, som till exempel innovationssystem, kluster och industriella distrikt.
För mer info: tore.persson@hv.se———–