Doktorander nyckel till entreprenöriellt universitet

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2016:

Många lärosäten har stödsystem för att få de anställda att tänka mer entreprenöriellt. Men hur upplevs satsningarna av personalen? I PhD Students in the Entrepreneurial University – Perceived Support for Academic Entrepreneurship har Dzamila Bienkowska, Magnus Klofsten och Einar Rasmussen studerat hur doktorander på Linköpings universitet upplever lärosätets stödstruktur kring akademiskt entreprenörskap. Det visar sig att olika hierarkiska nivåer, och olika fakulteter, får olika bra betyg. Det är viktigt när lärosätet ska planera sina satsningar. Även om den centrala ledningen upplevs som bra på att stödja entreprenörskap, är det inte säkert att stödet har någon effekt om inte den egna fakulteten upplevs som positiv. Några av forskarnas råd är: Se till att sprida information om kommersialisering, och om att det ses som viktigt. Beakta skillnader mellan avdelningar och fakulteter när stöden utformas. Se till alla nivåer på universitetet, det är ofta på de ”lägre nivåerna” som resurserna finns. Lägg extra krut på doktoranderna, de är nästa generations akademiker och enklare att påverka än den seniora personalen. Artikeln har publicerats i European Journal of Education (nr 1, vol 51, 2016).

Kontakta magnus.klofsten@liu.se———–

1752

DELA