Bra nätverk skapar tillväxt

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2005:

Det pratas ofta om vikten av att ha ett bra nätverk. Men hur påverkar egentligen nätverken företagen? Kan man säga något om hur bra företagen fungerar genom att titta på nätverken? Frågorna besvaras i Peter Parkers doktorsavhandling.

Uppsättningen av personliga kontaktnätverk är av stor betydelse för både individer och för företagen som helhet. Det visar avhandlingen How Personal Networks Shape Business – An anthropological study of social embeddedness, knowledge development and growth of firms som har lagts fram vid Lunds universitet.

– Nätverken är av avgörande betydelse för företagens verksamhet. För att möta utmaningar behöver vi tillgång till kunskap och den får vi bäst genom personliga kontakter. Vi är beroende av andras expertkunnande och därför är det viktigt att ha en bred uppsättning kontakter som vi kommunicerar väl med, säger Peter Parker, doktor i socialantropologi och verksam vid Högskolan Kristianstad.

Ömsesidig kommunikation

I sin avhandling har han studerat personliga nätverk i små tillverkande företag. Han har gjort djupstudier i åtta företag med fokus på nätverk. Genom en strukturell analys av nätverken har han kopplat ihop två aspekter som är speciellt viktiga: att det finns en spridning i kontakterna och att kommunikationen i nätverken är ömsesidig.

– För ett väl fungerande nätverk krävs att man har en bredd på informationskanalerna och bra kvalitet på sina kontakter. Med spridning menas att man bör ha en stor uppsättning av olika kontakter som inte har inbördes kommunikation med varandra.

En jämförelse mellan olika företag visar att det finns ett starkt samband mellan hur väl den informella organisationen fungerar och företagets tillväxt. Det finns också ett starkt samband mellan en persons nätverk och dennes förmåga och vilja att delta i företagets kunskapsutveckling.

Peter Parker har även undersökt hur företagen själva ser på informell organisation. En del företag arbetar aktivt med nätverk och kunskapsutveckling, medan andra är mer omedvetna.

– I de företag som är medvetna har ledningen strategier för hur de anställda ska delta i kunskapsfördelningen i företaget. Ledningen ger en plattform för att skapa kontakter så att experternas kunnande ska komma till nytta i hela företaget.

– I företag som inte är lika medvetna om den informella organisationens betydelse finns få kommunikationsvägar. Det gör att personalen inte har förmåga att täcka upp för varandra och flaskhalsar bildas. Det kan leda till att företagen missar många tillfällen.

Använd personalen smart

Faktorer som enligt Parker påverkar den informella organisationen är uppsättning och fördelning av kunder, rörlighet inom besläktade industrier i regionen och specifika insatser från företagsledning.

– En annan viktig faktor är förståelsen för hur mycket en person bidrar till kunskapsutvecklingen i företagen. Om man använder personalen på ett smartare sätt så mår de också bättre.

– Även den formella organisationen är ett viktigt medel för att styra den informella organisationen. Men det är de informella kontakterna som är avgörande. Det gäller ju att prata med den bästa personen, inte med den som råkar ha en viss befattning. Jag tror att man måste se på företagande ur en mer kommunikativ synvinkel än man har gjort tidigare, säger Parker.

För mer info: peter.parker@e.hkr.se———–

3001

DELA