Akademiker ökar innovationskraften

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2002

Fler nya produkter skapas i företag med välutbildad personal. Det är ett av resultaten i Anker Lund Vindings avhandling Interorganizational Diffusion and Transformation of Knowledge in the Process of Product Innovation.

Bakgrunden till Anker Lund Vindings avhandling är den ökade globaliseringen. För att överleva i hårdnande konkurrens måste företag hela tiden utveckla nya produkter, de måste vara innovativa. För att vara innovativ behövs kunskap.

– Personal med akademisk bakgrund vet var de ska leta efter kunskap. De vet också hur de ska använda kunskapen för att skapa nya produkter, säger ekonomie doktor Anker Lund Vinding vid Ålborgs universitet.

Den här förmågan – att ta till sig information och använda den – kallas för absorberande kapacitet. Här spelar forskning och utveckling en viktig roll. FoU skapar nämligen inte bara direkt kunskap i form av innovationer, det ökar också företagens mottaglighet för ny kunskap.

– Ju mer man kan, desto lättare är det att upptäcka och använda ny kunskap i ett kommersiellt syfte. Den absorberande kapaciteten ökar. Man skapar en god cirkel.

Det är också här akademikerna kommer in i bilden. De tillför kunskap till företaget, kunskap som kan användas i sökandet efter ännu mera kunskap. De blir därmed en del i den goda cirkeln.

Utnyttja universiteten

En stor del av den senaste tekniken finns hos kunskapsinstitutioner som universiteten. Det här är kunskap som företagen kan använda, men det finns en kulturskillnad som hindrar. Många företag vet inte hur man kommunicerar med universitet, eller hur man hittar den information man söker.

– Akademiker kan etablera länkar till universiteten. De vet hur den akademiska världen fungerar och förstår vad andra akademiker säger. De har också de kontakter som behövs, säger Anker Lund Vinding.

Men få småföretag har akademiker bland personalen. I Danmark är siffran ungefär tio procent. Det finns ett motstånd hos många småföretag att anställa akademiker. Man tror att man ska förlora makt och översikt över företaget.

Samtidigt menar alltså Anker Lund Vinding att innovationskraften skulle öka om företagen hade mer välutbildad personal. Han är därför positivt inställd till politiska program som stödjer anställandet av akademiker, till exempel genom lönesubventionering.

För att upptäcka och använda sig av extern kunskap behövs också ett nätverk. Därför är även det sociala kapitalet en viktig ingrediens i den här processen.

– Den grundläggande tanken är enkel. För att kunna ta emot extern kunskap, måste företaget etablera kommunikationskanaler till externa partners.

– Interaktion med till exempel andra företag och kunskapsinstitutioner är därför mycket viktigt för ett företag när det gäller utvecklingen av nya produkter. Det hela handlar om en kombination mellan att investera i forskning och utveckling och att investera i relationer.

Ett annat resultat i avhandlingen är att arbetserfarenhet hos högsta ledningen korrelerar negativt med innovation i högteknologiska företag. Det vill säga, ju äldre ledning företaget har, desto sämre är chansen att skapa nya produkter.

– Det här kan bero på att äldre människor är mindre benägna att använda den senaste tekniken. Eftersom de är äldre är också deras kunskap äldre. Yngre, nyutexaminerad personal har ofta den senaste kunskapen, konstaterar Anker Lund Vinding.

För mer info: alv@business.auc.dk
———–

1642

DELA