Ägarledda företag växer långsiktigt

Jonas
Gustafsson
DELA

Kontinuerlig och långsiktig tillväxt är något de flesta företag vill uppnå. Men hur gör man, och vad karaktäriserar de företag som lyckas? Innovativa ledare, ett aktivt ägande och förändringsbenägenhet är tre framgångsfaktorerer.

Många av de företag som lyckas med konststycket att växa på lång sikt är ägarledda. Det framkom på Estradföreläsningen 11 december 2006. Professor Leif Melin och docent Leona Achtenhagen, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, redovisade resultat från flera olika forskningsprojekt om tillväxtföretag.

En av undersökningarna visar att vd även är storägare i 90 procent av tillväxtföretagen i Jönköpings län. En annan gemensam nämnare är att ledare som lyckas skapa långsiktig tillväxt är öppna för förändring, både för sin egen och företagets del.

– Teorin säger att företag bör byta ledare när de går igenom olika faser. Men i de här företagen sitter vd ofta kvar länge, och utvecklas i stället i takt med företagets tillväxt. De är besatta av att vara innovativa, och testar kontinuerligt nya processer och affärsmodeller. De är också ofta mycket medvetna om sin roll som byggare av kultur och värderingar, sa Leif Melin.

Ledarna är också lyhörda för vad som händer i deras omgivning. Ett exempel på det är starkt kundfokus.

– Därför är också kommunikation en nyckelfaktor. Den behövs för att få in information från kunder, men även för att jobba med innovation inom företaget. För långsiktig tillväxt är det också viktigt att bygga sitt varumärke, inte så mycket vad gäller enskilda produkter, utan hela företagets, sa Leona Achtenhagen.
———–

1510

DELA