Förtjänstfulla tjänster

Jonas
Gustafsson
DELA
Illustration: Johan Brunzell

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2011:

Regioner med en utvecklad tjänstesektor har anledning att sträcka på sig lite extra. Särskilt om det gäller tjänster till andra företag, så kallade producenttjänster. Den här typen av tjänsteföretagande bidrar nämligen till ökad produktivitet och innovationskraft. Forskningscentrumet Cesis, med föreståndaren Börje Johansson i spetsen, har fördjupat sig i ämnet.

Tjänster står för en allt större andel av det ekonomiska värdet i vår del av världen. Och producenttjänsterna utgör en stor del av den totala tjänsteekonomin. De har expanderat kraftigt sedan 1990, och står i dag för uppemot 40 procent av det privata näringslivet i storstadsregionerna.

— Jag upplever det här som en fundamental strukturomvandling av ekonomin. På 1980-talet såg vi uppkomsten av kunskapsekonomin. Utvecklingen efter 1990 visar på allvar att vi inte längre är en industriekonomi, utan en tjänsteekonomi, när man ser till sysselsättningen. Producenttjänsterna har ökat snabbast, även om hushållstjänsterna har haft en ökande tillväxttakt de senaste tio åren, säger Börje Johansson.

Cesisforskarna har studerat hur producenttjänsterna växt fram, samt sektorns omfattning, sammansättning och innehåll. De har också intresserat sig för hur utbudet av producenttjänster i en region påverkar produktivitet och innovation bland företagen som verkar där. Och hur det i sin tur påverkar hela regionen.

Resultaten redovisas i rapporten Producenttjänster, ekonomisk omvandling och produktivitet, författad av Börje Johansson, tillsammans med Tina Alpfält, Anders Broström, Sara Johansson och Hans Lööf. Rapporten är beställd av myndigheten Tillväxtanalys.

Producenttjänster hjälper kunden att bli mer produktiv och att använda sina resurser på ett effektivare sätt. Det kan handla om exempelvis bokföring, transporter, städning, marknadsföring, IT-tjänster, konsulter, och call centers. Alltså outsourcing, som helt enkelt gör det möjligt för det köpande företaget att strukturera om sina resurser och lägga tid på annat.

I rapporten delas producenttjänsterna in i olika kunskapskategorier. De som är mest kunskapsintensiva benämns K30-tjänster. Här handlar det om avancerade tjänster som FoU. Finansmarknadsföretag och managementkonsulter räknas också hit.

För att kvala in som K30-tjänst ska minst 30 procent av arbetskraften ha en högskoleutbildning på minst tre år. 2007 arbetade totalt 941 000 personer inom sektorn producenttjänster. Nästan 40 procent av dessa tillhörde K30-kategorin. Ungefär lika många tillhörde den nästföljande gruppen, K15, med 15-30 procent högskoleutbildade. Den tredje gruppen, K0, samlar resten av producenttjänsterna, och sysselsätter resterande 20 procent.

– Ökningen av producenttjänster i Sverige efter 1990 är till stor del en tillväxt av de riktigt kunskapsintensiva tjänsterna.

K30-tjänsterna är mest utvecklade – och växer som allra mest – i de hetaste regionerna. Det vill säga storstäderna. För den här typen av tjänster krävs såväl arbetskraft som kunder av ett visst slag. I storstäderna finns både talangerna och marknadspotentialen.

– I de flesta producenttjänster, särskilt de riktigt kunskapsintensiva, är kunden i hög grad delaktig. Tjänsterna förutsätter närkontakt mellan leverantör och kund. Detta underlättas såklart av geografisk närhet. Därmed kan vi räkna med att de här tjänsterna kommer att fortsätta expandera i storstäderna, det blir en självförstärkande utveckling.

En annan aspekt är att IT-tjänster som syftar till att överbrygga avstånd är ett av de producenttjänsteområden som ökar snabbast just nu.

– Även tjänsterna arbetsförmedling och rekrytering har ökat kraftigt. Den branschen fanns i princip inte för 20 år sedan.

Forskarna har bland annat studerat hur nystartade avknoppningsföretag påverkas av producenttjänster. Resultaten visar att deras produktivitetsnivå ökade kraftigt när de hade stor tillgänglighet till K30-tjänster.

– En miljö med ett stort utbud av K30-tjänster fungerar som kunskapsstöd till avknoppningarna. Den underlättar deras innovationsarbete, kommersialisering av nya produkter och affärsrutiner. Även sysselsättningsnivån är högre hos de företag som har kunskapsintensiva tjänster nära till hands. Producenttjänsterna undanröjer tillväxthinder.

Många av producenttjänsteföretagen har också egen innovationsverksamhet. Över 45 procent av K30-företagen anger att de är aktiva inom FoU, och nästan vart tredje K30-företag har innovationssamarbeten med andra parter – ofta med sina kunder.

– Förutom att bidra till produktiviteten, kan en hög närvaro av kunskapsintensiva tjänster inverka positivt på andra företags innovationsansträngningar. Genom att öka utvecklingstakten och göra saker på ett nytt sätt, blir företagen mer dynamiska. Det leder till utveckling av nya produkter, inte minst inom tjänsteområdet självt.

– Den här omvandlingen är också kopplad till förändringar på arbetsmarknaden. Nya tjänsteföretag är inte sällan avknoppningar, från såväl industrin som producenttjänsteföretagen själva. Det visar sig att de avknoppningar som kommer från andra tjänsteföretag är mer livskraftiga. En ny avknoppning innebär att någon eller några rör sig från anställning till eget företagande.

Ett annat intressant resultat hittar forskarna inom exportområdet. Kommuner med en hög tillgång till K30-tjänster har en större bredd på sin export. Företags export av kunskapsintensiva produkter är alltså beroende av tillgången till kunskapsintensiva tjänster.

– En region med större bredd på sin exportportfölj blir mindre sårbar, särskilt under krisperioder.

Producenttjänster verkar onekligen viktiga för ekonomin. Vad har ni för råd till policy om de vill att sektorn ska växa ytterligare?

– Jag tror inte att sektorn bör växa snabbare, ekonomin hänger inte med. Det finns därför anledning att noga följa konsekvenserna av ekonomins omvandling. Utvecklingen innebär dels skiften i efterfrågan på yrkeskategorier, dels förskjutningar mellan större och mindre regioner. Det är viktigt att vara observant, och följa utvecklingen, säger Börje Johansson.

Kontakta borje@abe.kth.se

Mer om Cesis

Cesis står för Centre of Excellence for Science and Innovation Studies.

Cesis ingår, tillsammans med Ciir och Circle, i Vinnovaprogrammet Effekter av innovationspolitik för hållbar tillväxt.

Utöver detta finansieras Cesis av KTH och Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Läs mer på www.cesis.se———

2822

DELA