Viljan att växa väger tyngst

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2007:

Hur skaffar och använder nya företag kunskap i sitt innovationsarbete? Och hur hänger kunskap, innovation och tillväxt ihop? Alexander McKelvies forskningsintresse förde honom från Kanada till Jönköping, och efter disputationen vidare till New York.

Alexander McKelvie åkte på konferens till Jönköping 1998, och kände sig hemma direkt. Någon månad senare sökte och antogs han till ett ettårigt magisterprogram vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Därefter blev han först forskningsassistent inom PEG (Program on Entrepreneurship and Growth), och sedan doktorand. I juni 2007 la McKelvie fram avhandlingen Innovation in New Firms: Examining the role of knowledge and growth willingness.

– Under mitt år som forskningsassistent gjorde jag två fallstudier om nystartade företag. Jag fascinerades över hur svårt det var för dem att faktiskt komma fram med framgångsrika nya innovationer. Detta fick mig att vilja veta mer om kunskap och innovation i nya företag, säger Alexander McKelvie.

Handlar inte om pengar

I avhandlingen följer han 300 svenska företag inom TIME-sektorn* över tid. McKelvie intresserar sig för sambanden mellan kunskap, innovation och tillväxt. Hur kommer det sig att vissa företag är mer framgångsrika än andra?

– I avhandlingen ser jag tre huvudresultat. Det första är att innovation till stor del handlar om företagets attityd till tillväxt. De som vill växa gör mer – och gör annorlunda.

– Hur företag använder kunskap har också en oerhörd betydelse för innovationskraften.

Företags anskaffning, anpassning, överföring och användning av kunskap är avgörande för slutinnovationen. Detta innebär, menar McKelvie, att företag direkt kan påverka sin innovation genom sitt beteende. Innovationer handlar nödvändigtvis inte om pengar, företagsstorlek eller ägandeform.

Det tredje huvudresultatet visar att företag utnyttjar olika typer av kunskap, beroende på dynamiken inom den bransch där de är verksamma.

– Företag som upplever sin bransch som snabbföränderlig, använder framför allt teknologiska kunskaper. I mindre dynamiska branscher utnyttjar företagen information från kunder i högre grad.

– Det här förvånade mig. Jag trodde att information som kommer direkt från kunder skulle vara a och o för innovation, oavsett bransch. I stället visade det sig att den typen av kunskap har relativt liten betydelse, till och med negativ inverkan, i snabbföränderliga branscher.

Växtkraften bottnar i viljan

Alexander McKelvies främsta råd till innovationssugna nyföretagare är att rannsaka sig själva.

– Vill jag satsa på att växa, eller inte? Det allra viktigaste sättet att öka innovationstakten är att ha viljan att faktiskt växa företaget. Tillväxt innebär risker, men inte nödvändigtvis bättre resultat. Min forskning visar att de företag som verkligen vill växa, agerar annorlunda jämfört med företag som inte vill växa.

– Ett annat sätt att öka innovationskraften är att aktivt ägna tid åt att ta del av nya kunskaper. När kunskapen sprids till medarbetarna kan nya produktidéer kläckas, exempelvis genom brainstorming.

I dag är Alexander McKelvie anställd som forskare och lärare på Syracuse University, New York, USA.

– Jag kommer att fortsätta forska om nystartade företags tillväxt. Just nu skriver jag på ett antal artiklar baserade på min avhandling, och jag samarbetar fortfarande med några svenska forskare.

* TIME står för Telekom, IT, Media och Entertainment.

För mer info: amckelvi@syr.edu———–

1349

DELA