Värdeskapande samarbete – svårt men bra

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:

Det blir allt vanligare att företag jobbar tilsammans på olika sätt. Det kan handla om allt från outsourcing av enklare funktioner, till avancerad produktutveckling och innovation. Företagens värdeskapande sker därför ofta i samarbete med andra företag. Bra samarbeten är svåra att få till, men lyckas man finns mycket att hämta.

Kraven på företagens produkter ökar. Därmed ökar också kostnaderna för att ta fram produkterna. De flesta företag har inte resurser att sköta detta själva. Lösningen blir ofta att samarbeta med andra.

Mattias Axelson har studerat produktutvecklingssamarbeten mellan företag i Sverige och andra länder. Han har följt tre samarbetsprojekt under en längre tid, både genom intervjuer och på plats i företagen. Hans doktorsavhandling, som har lagts fram vid Handelshögskolan i Stockholm, har fått titeln Enabling Knowledge Communication between Companies – The role of integration mechanisms in product development collaborations.

– Värdeskapande samarbeten blir allt viktigare. För att förstå dessa samarbeten behöver vi komplettera bilden av företaget som juridisk person, med en bild av företaget som en del i ett större samarbetsnätverk. Uppåt 70-80 procent av värdeskapandet sker i dag utanför den juridiska personen i företag som till exempel Volvo, säger ekonomie doktor Mattias Axelson.

Att företag samarbetar mer i nätverk har bland annat möjliggjorts av it-utvecklingen. Problemet är att en stor del av den värdeskapande kunskapen är så kallad tyst kunskap. Den sitter i huvudet på individer, och är svår att kommunicera på avstånd.

Vanligt att underskatta

En del av den tysta kunskapen handlar om hur företagen arbetar, rent praktiskt. För att förstå det måste man träffas, menar Axelson. Här finns alltså något av en paradox: Samtidigt som företagen är alltmer uppkopplade mot varandra i virtuella nätverk, måste de kunna hantera överföringen av den tysta kunskapen.

Enligt Mattias Axelson är det vanligt att företag underskattar hur svårt det är att få till ett fungerande samarbete. Han har myntat begreppet kunskapskommunikation – det är det företagen måste bli bra på för att lyckas med ett samarbetsprojekt.

– Formellt måste man bestämma vilka personer som ingår i projektet, vem som har beslutanderätt och så vidare. Det är svårare med det informella: hur man organiserar sig, hur beslut fattas, hur ledningen kommunicerar med medarbetarna.

Hur man går till väga beror på hur samarbetet ser ut, och hur beroende av integration projektet är. Ibland kanske det räcker med enbart ett virtuellt samarbete. I andra fall måste parterna träffas en hel del. För att ta fram en ny innovation krävs ofta mycket kommunikation. Då bör nog utvecklarna sitta tillsammans, föreslår Axelson.

– Det behövs för att de ska förstå hur den andra gruppen tänker. Mycket kan skilja sig åt: Man använder språket på olika sätt, har olika syn på kvalitet och olika nivå på kompetensen. Det kan lätt bli gnissel.

– Företagen bör därför utgå ifrån att skillnaderna kommer att bli stora, och ta lite höjd för det. Jag har sett många exempel på att misstro växer fram mellan parter. Ofta är det stora pengar inblandade, så ett misslyckande kan bli förödande.

Skapa mötesarenor

För att få till ett lyckat samarbete gäller det att tänka till i tid. Genom att skapa mötesarenor i en tidig fas, ökar chansen till tillit mellan parterna. En väg, förutom att sitta tillsammans i utvecklingsgrupper, är att utse ambassadörer som placeras i den andra organisationen. Även en kick-off kan vara en god idé, anser Mattias Axelsson.

– Det avgörande är att parterna är överrens om de övergripande ramarna kring samarbetet. Om man får till det, finns en otrolig uppsida i ett värdeskapande samarbete. Det kan fungera som en hävstång för båda parternas kunskap. Det finns en stor innovationspotential i det här, säger han.

För mer info: mattias.axelson@hhs.se———–

2066

DELA