Trolldryckstanke tilltalar politiker

Åse
Karlén
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2014:

-Inom entreprenörskapsforskningen finns två starka metaforer – elixir respektive mutagen – som präglar synen på det som studeras. Det hävdar Erik Lundmark och Alf Westelius i Entrepreneurship as Elixir and Mutagen (Entrepreneurship Theory and Practice nr 3, vol 38, 2014). De menar att om entreprenörskap betraktas som ett elixir, en magisk trolldryck som löser alla problem, fokuserar man främst på dess positiva effekter. Elixirmetaforen tilltalar politiker. Risken är därför att det främst är den typen av forskning som får finansiering, varnar forskarna. De diskuterar också metaforen mutagen. Att likna entreprenörskap vid ett ämne som genetiskt förändrar en organism är också populärt. Med en sådan syn bryter entreprenörerna mot vanor och normer för att skapa något nytt. Lundmark och Westelius konstaterar att metaforer kan användas för att skapa intresse och provocera kring ett forskningsfält, för att sedan utveckla det vidare. De välkomnar fler metaforer inom entreprenörskapsområdet.

Kontakta erik.lundmark@mq.edu.au———

1517

DELA