Syltföretag stärker orten

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2015:

Rural entrepreneurship or entrepreneurship in the rural – between place and space handlar om lokala entreprenöriella processer som påverkar landsbygden. Artikeln har publicerats i International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research (nr 1, vol 21, 2015). Författarna Steffen Korsgaard, Sabine Müller och Hanne Wittorff Tanvig konstaterar att glesbygsentreprenörskapet kan vara olika hårt knutet till en specifik geografisk plats. Vissa företag kan enkelt flyttas till en annan ort, medan andra bygger helt på lokaliseringen. Författarna exemplifierar med ett syltföretag på den lilla danska ön Strynö. Sylten kokas av lokala bär, vars smak har utvecklats av salta vindar och många soltimmar. Recepten har tagits fram av öbor, och sylten säljs nu i specialbutiker över hela Danmark. Företaget är öns stolthet och en viktig del i utvecklingen där. Forskarna menar att de starka sociala, ekonomiska och spatiala kopplingarna utgör syltföretagets livsnerv.

Kontakta sabine.mueller@badm.au.dk———

1931

DELA