Svenska småföretag är tillväxthämmade

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2006:

Hur många nya företag som startar, eller hur storleksfördelningen ser ut inom företagsstocken, är ointressant. Det viktiga är att människor med potential att starta och driva företag väljer att göra det, och att deras ansträngningar tillåts bära frukt. Det menar Magnus Henrekson och Mikael Stenkula i rapporten Företagsstruktur och nyföretagande i Sverige (Institutet för näringslivsforskning, Policy paper nr 4, 2006). De har analyserat svensk företags- och sysselsättningsstruktur tillsammans med ny- och egenföretagandet. Några slutsatser är att betydelsen av mindre företag har ökat under de senaste 20 åren. I en internationell jämförelse är Sveriges ny- och egenföretagande lågt, men vad värre är: det rådande regelverket avskräcker vissa företag från att växa och nå sin fulla potential.

För mer info: magnus.henrekson@naringslivsforskning.se———–

1134

DELA