Svårt mäta effekter av geografisk närhet

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2008:

Frågan på många politikers läppar: Hur stimulera den regionala ekonomiska tillväxten? Svaret blir inte sällan att kontakta företag i regionen och försöka få till ett nätverk. Men nätverken tar lång tid att bygga upp, och det är svårt att mäta effekterna.

Ända sedan de industriella distrikten i norra Italien slog igenom har man försökt återskapa Den Framgångsrika Regionen. Heléne Lundberg ingår i en forskargrupp som studerar regionala strategiska nätverk (RSN). Hon redovisar sina resultat i doktorsavhandlingen Geographical Proximity Effects and Regional Strategic Networks.

– Vi la märke till att det hade vuxit fram sådana här nätverk på många håll i landet. Man hade sett att det gick bra för flera klusterregioner runt om i världen och ville nå samma framgångar, säger ekonomie doktor Heléne Lundberg, verksam vid Uppsala universitet, där hon lagt fram avhandlingen, och vid Mittuniversitetet.

Ett RSN startar ofta med en förfrågan till regionens företag på initiativ från kommunen, andra regionala företrädare eller någon eldsjäl bland företagarna.

– Nätverken har ofta högt ställda mål, som att få igång den regionala tillväxten och minska arbetslösheten.

Vänder sig mot resurssvaga

Nätverken lägger gärna fokus på aktiviteter som ger tydliga resultat, som till exempel kompetensutveckling. Men en utbildning blir även en arena för att lära känna varandra och inleda nya relationer. Och är man många kan man få ner priset på utbildningen.

– Nätverken vänder sig ofta mot resurssvaga företag. Att delta i ett RSN kan vara ett sätt att dela på vissa kostnader och få resurserna att räcka längre.

– En enkel sak som en utbildning kan leda till att medlemsföretagen får ett gemensamt språk, och i förlängningen till ett fördjupat samarbete. Ett exempel som kom upp i mina intervjuer var ett nätverk som anordnade en mässa. Den drog kanske inte så mycket folk, men det blev ett tillfälle för nätverksmedlemmarna att mötas och lära känna varandra.

Lundberg har intervjuat både medlemsföretagare och projektledare – de senare har en mycket central roll i nätverken. De fungerar som spindeln i nätet och ska entusiasmera och motivera deltagarna att engagera sig i nätverket.

– Nätverken brottas ofta med att hålla engagemanget uppe, och med att få företagarna att komma på olika evenemang. Att projektledaren jagar på är inte sällan en förutsättning för att få dit folk.

Heléne Lundberg menar att många nätverk tycks betona möten med seriösa dagordningar, men missa den sociala ”lära känna-biten”, själva kittet i nätverket.

Långsiktiga processer

Det är svårt att mäta det egentliga värdet av ett RSN. Om man är ute efter mätbara effekter som tillväxt, sysselsättning eller nya produkter måste man vänta några år innan resultaten syns.

– Det var inte många företag i min undersökning som kunde visa konkreta resultat i form av nya affärer eller samarbetsprojekt. En stor del av värdet ligger nog i erfarenhetsutbyte, nya relationer och den nya kunskap som uppkommer, och detta är svårt att mäta. Många av de här processerna är långsiktiga. En samarbetsidé eller ny produkt kanske inte är färdigutvecklad förrän många år senare.

I en annan studie har hon undersökt hur företags FoU påverkas av deras geografiska närhet till andra företag och organisationer.

– Det är stora skillnader i hur stor betydelse den geografiska närheten har, till exempel mellan branscher och företagsstorlek. Stora företag har kontakter på olika håll i världen, men för små landsbygdsföretag kan det finnas ett stort värde i att utvidga kontaktnätet med nya relationer i närområdet.

– Om det däremot är värt alla pengar som satsas på regionala strategiska nätverk är en annan fråga, konstaterar Lundberg.

För mer info: helene.lundberg@miun.se
———–

1377

DELA