Socialisering smörjer samarbeten

Jonas
Gustafsson
DELA
Illustration: Johan Brunzell.

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2016:

I IT-branschen satsas det stora pengar på innovationssamarbeten mellan konkurrenter. Men, visar Malin Malmströms och Jeaneth Johanssons forskning, samarbetena misslyckas ofta. Dels på grund av svårigheter med själva teknikutvecklingen, men även på grund av sociala relationer. Malmström och Johansson har undersökt ett treårigt innovationssamarbete, och finner tre faser i det sociala utbytet: dejtingfasen, brainstormingfasen och beslutsfasen. För att ett innovationssamarbete ska lyckas menar författarna att det behövs bland annat tillit och engagemang. Om dessa sociala smörjmedel inte är på plats riskerar projektet att gå i stöpet. Att träffas ansikte mot ansikte fungerar som katalysator för de sociala smörjmedlen. Att samarbetsparterna har rätt kompetens är också viktigt. Resultaten redovisas i Social exchange in collaborative innovation: maker or breaker som har publicerats i Journal of Innovation and Entrepreneurship (vol 5, nr 4, 2016).

Kontakta malin.malmstrom@ltu.se———–

1501

DELA