Självständiga skogsföretag lyckas bättre

Simon
Olsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

Entreprenörskap är möjligt för skogens prövade småföretagare. Om företagarna agerar mer självständigt kan de utveckla sin verksamhet och bryta beroendet av enstaka kunder.

I avhandlingen Entreprenörskap i skogsdrivningsbranschen – En kvalitativ studie om utveckling i små företag ger Oscar Hultåker, skoglig doktor vid Sveriges lantbruksuniversitet, exempel på hur entreprenörskap kan uppstå och utvecklas i en mogen bransch med etablerade strukturer.

En anledning till att man blir entreprenadföretagare i skogsbranschen är att man ärver ett företag. Många av företagarna har också varit anställda av skogsbolag eller skogsägarföreningar, och startat eget efter att ha fått ett erbjudande från sin arbetsgivare.

Få och stora kunder

I detta ligger en del av branschens utmaning. Företagarens och kundens förhållande liknar fortfarande det mellan anställd och arbetsgivare.

– Den gängse bilden i branschen är att småföretagarna upplever sig vara bakbundna av uppdragsgivarna. De har svårt att se utvecklingsmöjligheterna, säger Oscar Hultåker.

Entreprenadföretagen är ofta små. De säljer avverkningstjänster åt en eller ett fåtal stora uppdragsgivare. Sedan 1980-talet har man varit medveten om företagarnas dåliga arbetsmiljö. Arbetsuppgifterna är ofta repetitiva och kan ge upphov till stressrelaterade sjukdomar. Sedan mitten av 1990-talet har villkoren inom skogsbranschen försämrats ytterligare, i och med att lönsamheten har sjunkit.

Oscar Hultåker ser ändå möjligheter. Han har undersökt hur företagarna kan minska beroendet av enstaka kunder. Hans forskning handlar också om hur verksamheten kan göras mindre ensidig för att motverka arbetsmiljöproblem. De företagare som Hultåker intervjuat har gradvis blivit mer entreprenöriella och samtidigt frigjort sig från sin uppdragsgivare. De har bland annat köpt lastbil och startat åkeri vid sidan av, eller börjat utföra planeringsarbete.

– När det gäller arbetsmiljön så bryter företagarna inte trenderna om de inte förändrar organisationen. Personalen är fortfarande specialiserad. Däremot kan utvecklingen mot fler verksamheter göra att de får fler kunder och minskar beroendet av få uppdragsgivare.

Ökade kostnader och stillastående teknisk utveckling har fått många företag på fall. Men Oscar Hultåker visar att branschen också har problem på strukturell nivå. Kund och säljare lägger tonvikten på helt olika fenomen i samarbetet.

– Företagarna betonar konkreta möten med kunder och andra företag. Kunderna tycker däremot att det är viktigt med formella rutiner för hur man följer upp verksamheten.

Hantera olika intressen

Gemensamma intressen har ofta ansetts vara en förutsättning för att entreprenör och kund ska kunna utvecklas tillsammans i skogsbranschen.

– Jag tror att entreprenörerna skulle utvecklas mycket bättre om både de själva och deras kunder accepterade att de har olika intressen, säger Oscar Hultåker. Det måste de kunna hantera i sitt samspel.

Ofta finns ingen konflikt mellan intressena. Entreprenören vill tjäna pengar på avverkningsarbetet. Kunden vill få billig industriråvara. Mer självständiga entreprenörer, och skogsbolag som inte detaljstyr entreprenörerna, kan alltså tillsammans gå mot en framtid med guld och gröna skogar.

För mer info: oscar.hultaker@spm.slu.se———–

2991

DELA