Simuleringar slipar studenter

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010:

Affärssimuleringar är ett bra sätt att träna studenter i att leda småföretag. Det ger ett mer studentorienterad lärande jämfört med de utbildningsmodeller som i dag dominerar på universitet och handelshögskolor. Det kommer Jonas Gabrielsson, Joakim Tell och Diamanto Politis fram till i Business simulation exercises in small business management education: using principles and ideas from action learning (Action Learning: Research & Practice, nr 1, vol 7, 2010). Författarna menar att simuleringar på ett effektivt sätt sammanväver teori och praktik. I artikeln konstaterar de att den här typen av aktionsbaserat lärande kan fungera som en bro mellan den skyddande verkstaden skolan, och den mer kaotiska och komplexa tillvaro som det innebär att ”i verkligheten” leda ett bolag. Studenterna får en mer greppbar och handlingsorienterad kunskapsrepertoar.

Kontakta jonas.gabrielsson@circle.lu.se———–

1511

DELA