Schumpeters entreprenör en vinnare

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2001:

Who is the winner entrepreneur? undrar Liisa Lintunen i sin avhandling som kom under förra året. I sin strävan att hitta svaret har hon trängt djupt in i fyra olika forskningsparadigm.

Nationalekonomen Joseph Schumpeter (1883-1950) och hans verk är ständigt återkommande inom entreprenörskapsforskningen. En av de som lyfter fram hans teser om Entreprenören och entreprenöriellt ledarskap är Liisa Lintunen, Handelshögskolan i Helsingfors. Vid sidan av Schumpeter är det inte många som intresserat sig för den kreativa entreprenörens funktion i ekonomin och samhället i stort, menar hon.

Lintunen vill bygga en metodologisk bro från Schumpeter till dagens ”nya”, kunskapsbaserade ekonomi. För att göra detta jämför hon Schumpeters tankegångar med Igor Ansoff, Henry Mintzberg, samt Gary Hamel och C K Prahalads. De olika forskarnas entreprenörskoncept och paradigm diskuteras och analyseras. Liisa Lintunen identifierar fyra kontexter. För Schumpeters del handlar det om ”kreativ destruktion”, för Ansoff om ”managerialism”. Mintzbergs kontext är ”visionärt ledarskap” och Hamel och Prahalads ”kunskapsmanagement”.

Trots skillnaderna finner Lintunen att de andra forskarnas slutsatser på olika sätt anknyter till Schumpeters, och hon konstaterar att den senares entreprenörskoncept står sig än i dag. Den Schumpeterianska entreprenören är innovationsinriktad och kreativ – inte nyttomaximerande – och passar därför i dagens kunskapsbaserade företag.———–

993

DELA