Rutiner gör susen för kreativiteten

Jonas
Gustafsson
DELA
Katarina Lund. Foto: Anneli Nygårds.

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2013:

I spåren av ökad global konkurrens har effektivitet blivit ett honnörsord. Samtidigt ställs krav på att företag ska vara kreativa och få fram nya innovationer. En ekvation som kan vara svår att få ihop. Men inte omöjlig, lite rutiner kan göra susen.

Lean, TQM och Six sigma. Tre olika filosofier för effektivisering som har blivit allmängods i många verksamheter. Ibland kanske på bekostnad av kreativiteten.

Katarina Lund har lagt fram licentiatuppsatsen Process management in R&D – Doom or salvation for creativity? vid KTH, men är verksam som industridoktorand på Scania. I sin forskning har hon intresserat sig för hur lastbilstillverkarens forskningsavdelning får ihop kraven på att vara både effektiva och kreativa.

Lunds resultat pekar, något förvånande, på att rutiner faktiskt kan vara positiva för kreativiteten och idéskapandet. Men det förutsätter att organisationen är öppen för att förändra rutinerna om det behövs. Annars är risken stor att kreativiteten kvävs.

En annan utmaning ligger i att skala bort rätt saker, som onödig byråkrati och långa beslutsvägar. Det finns alltid en fara i att man, i sin iver att effektivisera, skapar rutiner där de inte behövs. Eller till och med gör sig av med hela processer som är avgörande för verksamhetens idéskapande.

Alltför stor centralisering i de här frågorna ska man också akta sig för, det minskar medarbetarnas engagemang. Katarina Lunds resultat visar att det är viktigt att ge tid för idéskapande, och att ha tydliga mål som visar att innovation är betydelsefullt för verksamheten.

Kontakta katarina.lund@scania.com———–

3730

DELA