Relationer viktiga på turbulent marknad

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2002:

Det är svårt att skapa bra och varaktiga affärsrelationer. Ännu svårare är det på en osäker och turbulent marknad. Men det är också mycket viktigt med ett bra nätverk när omgivningen är fylld av osäkerhet.

Tuija Mainela har nyligen lagt fram avhandlingen Networks and Social Relationships in Organizing International Joint Ventures – Analysis of the Networks Dynamics of a Nordic-Polish Joint Venture. Huvudsyftet med avhandlingen är att öka förståelsen för nätverksbeteende hos företag som gör internationella affärer. Mainela har därför följt ett joint venture mellan ett finskt och ett polskt företag under tolv års tid.

– Om ett internationellt samarbete ska fungera bra över en längre tid måste ledningen kunna utveckla och utnyttja sociala relationer med många olika aktörer. Ett bra nätverk är speciellt viktigt på övergångsmarknader som den östeuropeiska. I den här typen av turbulenta marknader öppnas många affärsmöjligheter. Men för att dra nytta av möjligheterna måste man ha utvecklat bra relationer, säger Tuija Mainela, ekonomie doktor vid Oulu universitet i Finland.

Hon har fokuserat på individernas, speciellt ledningens, relationer i nätverket. I sina studier har hon identifierat fyra typer av affärsrelationer, från den mer formella affärsrelationen till en ren vänskapsrelation.

– De olika typerna av relationer är olika viktiga i olika situationer. Ibland räcker det med en mycket formell, rapporterande relation. Ibland, till exempel för att lösa svåra och oväntade problem, kan det krävas en mer vänskapsorienterad relation.

Att skapa ett internationellt joint venture kan liknas vid den entreprenöriella processen att starta ett nytt företag. Ett joint venture består av minst två existerande företag och kan till viss del använda redan existerande nätverk. Men för att bli framgångsrikt måste det också skapa ett eget nätverk.

– Det krävs att ledningen är beredd att involvera sig i samarbetsföretaget på en personlig nivå. Ledningen för ett joint venture fungerar ofta som medlare mellan företagen. Därför är det också viktigt att man i den här typen av samarbeten är mycket flexibel och uppmärksam på snabba förändringar, säger Mainela.

För mer info: tuija.mainela@oulu.fi———–

1333

DELA