Relationer föder innovationer

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2004:

Många svenska bioteknikföretag innoverar genom att samarbeta med andra företag. Håkan Alm har studerat de externa relationerna på både industri- och företagsnivå. Han konstaterar bland annat att olika typer av företag utnyttjar sina relationer på olika sätt.

Doktorsavhandlingen External Relations in the Product Development Process – A Study of Biotechnology Firms in Sweden har lagts fram vid Linköpings universitet av Håkan Alm. Avhandlingen kretsar kring två övergripande frågor. Den ena handlar om hur de svenska bioteknikföretagens externa relationer ser ut. Den andra handlar om hur – och varför – bioteknikföretagen använder relationerna i sina innovationsprocesser.

Alm har studerat de externa relationerna på såväl industri- som företagsnivå. Till relationerna räknar han exempelvis licensiering och samarbeten kring produktion, marknadsföring eller utveckling av ny teknologi. Att företag förvärvas eller fusioneras ses också som externa relationer.

I avhandlingen kartläggs de bioteknikföretag som var verksamma både år 1999 och år 2002, och som bedrev forskning i Sverige. Efter att de två jättarna – AstraZeneca och Pharmacia – hade uteslutits återstod 109 företag. Av dessa hade 63 företag minst en extern relation. Håkan Alm har också genomfört 15 fallstudier i företag med i medeltal 35 anställda.

Undersökningen av den industriella strukturen visar bland annat att företag som sysslar med läkemedelsforskning skapar kunskap både tillsammans med akademin och stora företag. Övriga bioteknikföretag skapade också kunskap tillsammans med universiteten, men deras relationer till andra företag var i första hand baserade på marknadsfrågor.

I fallstudierna av 15 företag intervjuade Alm företagsledarna om bland annat externa relationer, samarbeten och produktutveckling på lång sikt. Han finner att relationsmönstren påverkas dels av den teknologi som respektive företag bygger på, dels av marknadsförutsättningarna. Exempelvis är produktutveckling av läkemedel extremt kostsamt. Därför är det vanligt att innovativa småföretag samarbetar med storföretag.

För mer info: hakal@tema.liu.se———–

2933

DELA