Regionen vinner mark
- Publicerad: 25 apr 2014,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 25 apr 2014,
- 3:32 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2014:
Det är regionen, snarare än nationalstaten, som ska stå för konkurrenskraften i en globaliserad värld. Fokus riktas alltmer mot kluster, regionala innovationssystem och – nu senast – regioners attraktionskraft. Antologin Det regionala samhällsbyggandets praktiker. Tiden, makten, rummet (Daidalos, 2013) belyser regionaliseringen ur flera perspektiv. Vad innebär den för samhällsbyggandet och tillväxten, för demokratin och politiken? Författarna är historiker, statsvetare, kulturgeografer och sociologer. Ida Grundel undersöker hur regioner marknadsförs och menar att de ofta tillskrivs entreprenöriella drag. Redaktörer är Tomas Mitander, Line Säll och Andreas Öjehag-Pettersson, alla verksamma vid Karlstads universitet.
Kontakta line.sall@kau.se———–